Velkou překážkou šíření elektromobilů je nedostatečná síť potřebné infrastruktury. Elektrická auta musí tankovat častěji než vozidla se spalovacím motorem a dalším hendikepem je, že nabíjecí technika není pro všechna auta stejná. Koncepce Siemensu řešit to indukčním přenosem, není vědeckou novinkou. Jde jen o uvedení dávno známých poznatků do běžné praxe. S navrženým automatickým dobíjením vozidel hodlá firma uspět tam, kde auta zastavují na krátkou dobu, například u nákupních center a na stanovištích taxíků.
Projekt nabíjecí stanice financuje německé ministerstvo životního prostředí a jeho testování má začít příští měsíc. Stanice bude odebírat proud z veřejné sítě do primární cívky, která bude ukryta pod zemí, sekundární cívky se budou montovat na auta.
Vzdálenost mezi oběma cívkami se na dobíjecích stanovištích bude pohybovat mezi 8 - 15 cm. Elektrický proud protékající primárním obvodem vybudí magnetické pole, které začne indukovat elektrický proud v sekundárním vinutí. Ten bude dobíjet baterie umístěné ve vozidle. Účinnost přenosu energie z rozvodné sítě přes všechny komponenty až k baterii má být zhruba 90 procent. Magnetické pole, které přenos zajišťuje, se tvoří především v prostoru mezi cívkami. V okolí vozidla se má projevovat indukcí hluboko pod mezinárodně doporučenou bezpečnou hranicí 6,25 mikrotesla (Země má geomagnetické pole 30-60 mikrotesla).
S testy prototypového nabíjecího zařízení s příkonem 3,6 kW namontovaných do aut se má začít od května. V červnu začne vyhodnocování provozních testů v Berlíně a podle připomínek se bude zařízení upravovat tak, aby co nejlépe obstálo v reálných podmínkách a ulehčilo integraci systému do sériově vyráběných vozidel. Kromě odborníků budou systém hodnotit i uživatelé - první zákazníci. Systém má být takzvaně „inteligentní“, čímž se rozumí, že k jeho napájení se má dát využít elektrická energie ze solárních článků i větrných elektráren. Navíc v době, kdy automobil nebudou jeho majitelé používat, budou moci nechat baterie svého vozu vydělávat – část jejich kapacity „pronajmout“ k uskladňování energie a jejího dodávání do sítě v době energetických špiček.
Zdroj: Siemens, Hannover Messe.
Komentář osla: Výsledný dojem z této nepochybně vyspělé zelené high-tech poněkud kazí fakt, že pokud se projekt ministerstva životního prostředí ujme, začnou se do země ukládat kilometry měděných kabelů navíc, abychom si tím ve srovnání s běžným propojení zásuvkou, přivodili vyšší ztráty z přenosu dosahující okolo deseti procent. To vše jen kvůli naší lenosti vylézt z auta a strčit zástrčku do příslušného otvoru. V předkládaném německém projektu se také argumentuje tím, že zařízení bude pod zemí chráněno proti vandalismu. Jakou životnost by dosahovaly měděné cívky v našich půdních klimatických podmínkách, by byla jen další politicky nekorektní spekulace.
Diskuze: