Nabíjení elektromobilů bez kabelů  
V Berlíně od příštího měsíce nebudou muset někteří motoristé při dobíjení baterií pobíhat okolo auta s kabelem. Firma Siemens představila na veletrhu Hannover Messe 2011 indukční nabíjecí zařízení, které vyvinula ve spolupráci s automobilkou BMW. Je bezkontaktní a dovoluje doplňovat baterie i během krátkých zastávek.

 

 Velkou překážkou šíření elektromobilů je nedostatečná síť potřebné infrastruktury. Elektrická auta musí tankovat častěji než vozidla se spalovacím motorem a dalším hendikepem je, že nabíjecí technika není pro všechna auta stejná. Koncepce Siemensu řešit to indukčním přenosem, není vědeckou novinkou. Jde jen o uvedení dávno známých poznatků do běžné praxe. S navrženým automatickým dobíjením vozidel hodlá firma uspět tam, kde auta zastavují na krátkou dobu, například u nákupních center a na stanovištích taxíků.


Projekt nabíjecí stanice financuje německé ministerstvo životního prostředí a jeho testování má začít příští měsíc. Stanice bude odebírat proud z veřejné sítě do primární cívky, která bude ukryta pod zemí, sekundární cívky se budou montovat na auta.

Zvětšit obrázek
Do spodní (žluté) cívky je vedením(vlevo) přiváděn elektrický proud ze sítě. Prostřednictvím elektromagnetického pole se bezdotykově indukuje v horní cívce proud k dobíjení baterií.

Vzdálenost mezi oběma cívkami se na dobíjecích stanovištích bude pohybovat mezi 8 - 15 cm. Elektrický proud protékající primárním obvodem vybudí magnetické pole, které začne indukovat elektrický proud v sekundárním vinutí. Ten bude dobíjet baterie umístěné ve vozidle. Účinnost přenosu energie z rozvodné sítě přes všechny komponenty až k baterii má být zhruba 90 procent. Magnetické pole, které přenos zajišťuje, se tvoří především v prostoru mezi cívkami. V okolí vozidla se má projevovat indukcí hluboko pod mezinárodně doporučenou bezpečnou hranicí 6,25 mikrotesla (Země má geomagnetické pole 30-60 mikrotesla).
    
  
S testy prototypového nabíjecího zařízení s příkonem 3,6 kW namontovaných do aut se má začít od května. V červnu začne vyhodnocování provozních testů v Berlíně a podle připomínek se bude zařízení upravovat tak, aby co nejlépe obstálo v reálných podmínkách a ulehčilo integraci systému do sériově vyráběných vozidel.  Kromě odborníků budou systém hodnotit i uživatelé - první zákazníci. Systém má být takzvaně „inteligentní“, čímž se rozumí, že k jeho napájení se má dát využít elektrická energie ze solárních článků i větrných elektráren.  Navíc v době, kdy automobil nebudou jeho majitelé používat, budou moci nechat baterie svého vozu vydělávat – část jejich kapacity „pronajmout“ k uskladňování energie a jejího dodávání do sítě v době energetických špiček.  
  
  
Zdroj: Siemens, Hannover Messe. 

 

 
 Komentář osla: Výsledný dojem z této nepochybně vyspělé zelené high-tech poněkud kazí fakt, že pokud se projekt ministerstva životního prostředí ujme, začnou se do země ukládat kilometry měděných kabelů navíc, abychom si tím ve srovnání s běžným propojení zásuvkou, přivodili vyšší ztráty z přenosu dosahující okolo deseti procent. To vše jen kvůli naší lenosti vylézt z auta a strčit zástrčku do příslušného otvoru. V předkládaném německém projektu se také argumentuje tím, že zařízení bude pod zemí chráněno proti vandalismu. Jakou životnost by dosahovaly měděné cívky v našich půdních klimatických podmínkách, by byla jen další politicky nekorektní spekulace.    
  
  

Datum: 12.04.2011 10:09
Tisk článku


Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz