Hvězdná porodnice R136 vystřeluje masivní hvězdy jako nebeský raketomet
Nejvíce extrémní hvězdná porodnice v našem sousedství, která obsahuje nejvíce hmotné známé hvězdy, je ještě zajímavější, než se zdálo. Od svého vzniku před asi 1,8 miliony let odpálila dvě salvy masivních hvězd. Celkem jich je 55, řítí se rychlostí Mach 80 a v kosmicky dohledné době vybuchnou jako supernovy.
Kosmický raketomet. Danielle Futselaar, James Webb Space Telescope/NIRCam - NASA, ESA, CSA and STScI.

V srdci Velkého Magellanova mračna se třpytí mlhovina Tarantule, která jen obtížně hledá srovnání v galaktickém okolí. V centru Tarantule se skrývá masivní super hvězdokupa NGC 2070, v jejímž nitru je opravdový klenot celé Místní skupiny galaxií, hvězdná porodnice R136 (Radcliffe 136). Je nesmírně energetická a ozařuje celou Tarantuli.

Logo. Kredit: University of Amsterdam.

Kromě toho je porodnice R136 velmi mladá, vznikla teprve před necelými 2 miliony let. Jde o neuvěřitelnou sbírku hvězd, včetně mnoha doopravdy masivních a fantasticky zářivých. Říct, že se právě v porodnici R136 nachází nejvíce hmotná známá hvězda, což se nachází, bylo by to vlastně málo. Ve skutečnosti tam je 7 z 10 nejhmotnějších hvězd a na dalších příčkách pak následuje řada dalších.

Porodnice R136 na složeném snímku. Kredit: NASA, ESA, F. Paresce (INAF-IASF, Bologna, Italy), R. O'Connell (University of Virginia, Charlottesville), and the Wide Field Camera 3 Science Oversight Committee, Wikimedia Commons.

Ani to ale nestačí k vyjádření toho, jak úžasná hvězdná porodnice to je, Nedávno šokovala tým nizozemských astronomů, kteří zjistili, že R136 funguje jako kosmický raketomet. Doktorand Mitchel Stoop a jeho kolegové vystopovali 55 velmi masivních hvězd, které porodnice R136 vystřelila do okolního vesmíru (runaway star). Odhadují, že je to asi třetina z původních nejvíce masivních hvězd této hvězdokupy.

Přirovnání k raketometu je zcela na místě. Vystřelené hvězdy letí vesmírem rychlostí cca Mach 80 (asi 100 tisíc kilometrů za hodinu). Doletí do vzdálenosti zhruba tisíc světelných let a pak explodují jako supernovy. Aby to bylo ještě zajímavější, Stoop a spol. zjistili, že zřejmě nešlo o jednu velkou salvu hvězdokupy, ale o salvy dvě. První salva vylétla asi před 1,8 miliony let, v době vzniku celé hvězdné porodnice a vystřelené hvězdy letí náhodnými směry.

Druhá salva byla podstatně mladší. Došlo k ní před asi 200 tisíci let. Vystřelené hvězdy letí pomalu a spíše jedním preferovaným směrem než jen tak náhodně. Badatelé se domnívají, že ke druhé salvě došlo kvůli přiblížení porodnice a další hvězdokupy, která byla objevena v roce 2012. Není prý vyloučeno, že se v budoucnu tyto dvě hvězdokupy opět přiblíží a nakonec smíchají a vytvoří velkou hvězdokupu.

Je to poprvé, co astronomové odhalili tak velký počet hvězd vystřelených z jediné hvězdokupy. Přitom jejich hlavním cílem bylo otestovat hranice možností evropské vesmírné observatoře Gaia. Porodnice R136 je od nás vzdálená asi 160 tisíc světelných let. To je extrémně daleko pro měření hvězd observatoří Gaia, která se typicky zabývá hvězdami Mléčné dráhy.

Video: See James Webb Space Telescope's view of Tarantula Nebula in stunning 4K

University of Amsterdam 9. 10. 2024.

Nature online 9. 10. 2024.

Datum: 18.10.2024