Nakažlivé vakcíny by mohly rychle zajistit imunitu pro celou populaci  
Tahle vakcína se neptá, jestli se chcete očkovat nebo ne. Prostě se nakazíte a vakcína, založená na přenosném virovém vektoru, se už o zbytek postará sama. Skalní odpůrci se mohou chránit rouškou, pokud jim nevadí víc než samotné očkování. Prozatím nepůjde o lidi, nýbrž o jiné živočichy, kteří přenášejí nebezpečné patogeny. Takové vakcíny zatnou tipec pandemiím dřív, než se objeví.
Elegantní kapsida viru Herpes simplex virus 2. Kredit: Victoramuse / Wikimedia Commons.
Elegantní kapsida viru Herpes simplex virus 2. Kredit: Victoramuse / Wikimedia Commons.

Tohle by mohla být slušná noční můra vakcínových konspirátorů a odpíračů očkování. Několik výzkumných týmů v současnosti pracuje na vakcínách, u nichž se nikdo neptá, jestli se chcete očkovat anebo ne. Tyto vakcíny jsou nakažlivé a šíří se samy. Tak jako infekce se i nakažlivá šíří rychleji mezi lidmi, kterým není vlastní opatrnost či ochota chránit sebe i druhé. V případě nakažlivých vakcín je to naopak výhodou – tím rychleji se naočkuje celá populace.

 

Není to úplná novinka. Už víme, že vakcíny, které jsou založené na živém a nějakým způsobem oslabeném patogenu, mohou být nakažlivé. Příkladem může být orální vakcína proti dětské obrně OPV (oral poliol vaccine), která se někdy opravdu šíří mezi lidmi. Obsahuje oslabený virus, který se nicméně v očkovaném dítěti množí a může se šířit. Vlastně se šíří stejně jako „ostrá verze“ obrny, tedy převážně díky velmi nevyhovujícím hygienickým podmínkám. V tomto případě ale nešíří chorobu, nýbrž ochranu proti ní.

 

Někteří odborníci počítají s tím, že bychom mohli nakažlivé vakcíny využít přinejmenším při očkování živočichů ve volné přírodě, například v rámci boje proti závažným infekcím. Mohli bychom očkovat třeba netopýry, kteří jsou jako létající supermarkety s vražednými infekcemi. Tím bychom mohli podstatně omezit riziko, že v budoucnu nějaký netopýr zase nakazí člověka a bude z toho další devastující pandemie.

 

Mark Smithson. Kredit: M. Smithson.
Mark Smithson. Kredit: M. Smithson.

Odborníci jsou přesvědčeni, že přenos infekcí z volně žijících živočichů představuje stále větší riziko pro lidské zdraví. Současné přístupy, s nimiž se to snažíme zvládat, jsou přitom obvykle reaktivní, což nevyhnutelně přináší riziko velkých ztrát, ať už na zdraví či dokonce životech lidí nebo v podobě značných ekonomických nákladů.

 

V současnosti se například vyvíjí několik nakažlivých vakcín, které jsou založené na vykuchaných herpesvirech a míří na několik významných a nebezpečných patogenů. Jde například o horečku Lassa, Ebolu nebo tuberkulózu skotu. Tyto vakcíny by mohly zajistit jejich kontrolu u přírodních rezervoárů, tedy u živočichů, kteří je přenášejí. Doposud proběhl jediný test nakažlivé vakcíny – u divoce žijících králíků, kteří byli očkováni přenosnou vakcínou proti myxomatóze. Vakcína se pak u nich do jisté míry šířila.

 

Nakažlivé vakcíny by mohly pomoci netopýrům i lidem. Kredit: TheyLookLikeUs / Wikimedia Commons.
Nakažlivé vakcíny by mohly pomoci netopýrům i lidem. Kredit: TheyLookLikeUs / Wikimedia Commons.

Výhodou nakažlivých vakcín je především je nekompromisní a rychlé šíření, které by v případě drsné krize dokázalo rychle proočkovat populaci. Naopak rizikem by mohla být spontánní evoluce takové vakcíny, která obvykle nezpůsobí konec světa ani útok zombií, ale vede ke snížení účinnosti vakcíny nebo k opětovnému zdivočení oslabeného viru.

 

Jak říká Mark Smithson z americké Washington State Universit, potenciální přínosy pokročilých nakažlivých vakcín jsou obrovské, ale nejprve je nutné zapracovat na jejich bezpečnosti. Právě zmíněná orální vakcína proti dětské obrně je názorným příkladem, jak spontánní evoluce vakcíny na nakažlivém virovém vektoru dokáže vycenit zuby. Jsou známé případy, byť velice vzácné a pouze u velice málo imunizované populace, kdy se tato vakcína vyvinula do podoby viru cVDPV (circulating vaccine-derived polio), který dokáže vyvolat paralýzu. Pokud se nám povede vyvinout úspěšné nakažlivé vakcíny, pro začátek u živočichů, mohli bychom tím zhatit nejednu budoucí pandemii.

 

Video: Transmissible Viral Vaccines / Trends in Microbiology

 

Literatura

IFL Science 24. 3. 2022.

Datum: 27.03.2022
Tisk článku

Související články:

Očkování proti spalničkám zachránilo 20 milionů životů od roku 2000     Autor: Stanislav Mihulka (05.11.2017)
Příběh mRNA vakcíny     Autor: Milan Krajíček (09.12.2020)
Ohromný potenciál: mRNA vakcíny mohou pomoct s rakovinou kůže     Autor: Stanislav Mihulka (14.01.2022)



Diskuze:

Technologie

Josef Šoltes,2022-03-31 20:14:22

Tahle technologie mi přijde mnohem nebezpečnější, než třeba jaderné zbraně. Dá se říct, že když se nějaký biotechnolog amatér utne nebo biotechnolog terárista neutne, může to mít pro lidstvo zatraceně nepěkné následky.

Odpovědět

tak ono stačí přejmenovat

Eva M,2022-03-31 19:42:54

tak on hmm stačí přejmenovat "virus" na "vakcímu", a je to?

hmmm.

No a tuhle v posledním odstavci nám pan profesor Flegr sděluje, že ta současná vakcína... eh teda Nový koronavirus....je prej přeci jen umělej, nebo co...

https://jaroslavflegr.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=785667

Odpovědět

zdravý rozum

Pavel Vacek,2022-03-29 16:12:51

Nemohu se zbavit dojmu že tento autor článku neustále propaguje vakcinaci
ačkoli zdravý rozum by mu mohl napovědět že imunita je to co nás tu na
této planetě stále drží naživu tisíce let, asi je za tyto názory řádně
odměněn Big Farmou

Odpovědět


Re: zdravý rozum

Jan Novák9,2022-03-30 11:39:45

O vakcinaci zjevně nevíte absolutně nic kromě toho jak se píše. Jediná věc kterou vakcinace dělá je to že trénuje právě imunitu proti jedné konkrétní hrozbě. Bez imunity vakcinace nefunguje, proto je méně účinná u starých lidí kteří mají imunitu oslabenou celkově.

Pokud to myslíte tak že lidi s horší imunitou proti té které nemoci by se místo podpory imunity vakcinací měli nechat zemřít nebo onemocnět s trvalými následky tak s tím většina lidí nesouhlasí. Cynik by mohl říct že by to zlepšilo genofond a snížilo zátěž státního rozpočtu, ale jak vidíte ani stát o to nijak nestojí - raději investuje do vakcín.

Odpovědět


Re: zdravý rozum

Tomáš Hluska,2022-03-31 03:15:12

Ano, přírodní imunita je tak perfektní věc, že Indiáni skoro vymřeli na (naše) dětské nemoci a polovinu Evropy vybil (několikrát) mor. Co víc si přát? Vůbec bychom měli zrušit všechny doktory a farmaceuty. Však jsme s bylinkama přežili desetitisíce let!

Odpovědět


Re: zdravý rozum

Z Z,2022-03-31 10:00:33

Predpokladám, že keby vás pohrýzlo besné zviera, tak by ste odmietli prijať vakcínu proti besnote a radšej zomreli v súlade so "zdravým rozumom" a aby na tom nezarobila "Big Farma".

Odpovědět

V takomto svete nechcem žiť

Zicho Trenčiansky,2022-03-28 09:59:55

Vo svete,kde banda namyslených vedcov bude vypúštať patogény na nákazlivom nosiči a "imunizovať" spoločnosť s byproductom nejakých úmrtí, lebo však vôbec sa nezistilo, že napr. niektoré patogénne proteíny aktivujú retrovírov v bunke, že? Proteíny, ktoré by sa možno k niektorým skupinám ľudí ani nedostali, ale keď nejaký namyslenci zvýšia ich šíriteľnosť.

A ešte sa tuto mengelovia budú vytešovať, že ako im vytrieme zrak.
Kľudne si tento komentár zmažte, vy hlupáci, ktorý si myslíte, že toto je nástroj na spásu ľudstva. Cestu do pekla dláždia takí ako vy, nie taký ako ja, aj keď vy si myslíte opak.

Inak, celá súčasná pandémia vznikla pravdepodobne práve preto, že nejaká naivná skupinka vedcov liezla voľakde v džungli do jaskýň hľadať novučičké vírusy, lebo veď je to zaujímavé a okrem iného nato máme grant od Fauciho. Potom nato zakapali, ale stihli nakaziť ešte voľakoho na blízkom trhu kde sa boli najesť a potom bum, celý svet je 2 roky v prdeli.

Ale oslavujte si váš nwo, kde už nebudete môcť rozhodnúť o ničom a vôbec nie o sebe, svojej budúcnosti, svojich deťoch.
ps: ešte si myslíte že žijete v demokratickom svete?

Odpovědět


Re: V takomto svete nechcem žiť

Erik Gábor,2022-03-28 22:32:09

Dobrý deň, viete mi prosím poslať nejaký odkaz na štúdiu v ktorej by bolo preukázané, že patogénne proteíny vakcín aktivujú retroviry v bunkách či ľudí alebo zvierat? (táto téma ma zaujíma)

Miesto používania argumentačného faulu typu urážka by bolo fajn potvrdiť svoje tvrdenia a názory nejakými relevantnými faktami. Za odpoveď vopred ďakujem.

Odpovědět


Re: Re: V takomto svete nechcem žiť

Tomas A,2022-03-29 08:29:56

https://www.osel.cz/12177-spike-protein-aktivuje-endogenni-retroviry.html

Odpovědět

omikron

David Pešek,2022-03-27 21:54:27

a já myslel že aktuální mutace omikron je taková nakažlivá vakcinace proti covidu19

Odpovědět


Re: omikron

Michal Kára,2022-03-29 10:28:02

No, tohle jsem už slyšel od ezo - přírodních lidí. Akorát jejich naděje jsou plané, protože Omikron podle všeho zanechává pouze slabou imunitu.

Odpovědět


Re: Re: omikron

Pavel A1,2022-03-29 21:26:20

Vzpomínáte, jak se v září vrátily děti do škol a hned měly těžké průběhy běžných koronavirových infekcí, které normálně probíhají jako lehká rýma? Bylo to tím, že tělo si sice proti těmto virů neumí udělat trvalou imunitu, ale protože jsou ty potvory všude a vlezou na nás co pár týdnů, tak stačí krátkodobá imunita, která je obnovena dalším nakažením. A protože byly děti rok zavřené doma, tak neměli šanci si tu imunitu obnovit a pak je tyto jinak lehké infekce sklátily. A protože kovid19 je taky koronavirus, dá se předpokládat, že si s ním tělo poradí stejně - potřebuje prostě častou reinfekci. A všechna ta opatření na boj proti kovidu tak vlastně jen oddalují konec této "pandemie".

Odpovědět

Libor Zak,2022-03-27 13:25:18

Metoda vyvolává silné pochyby o tom že by někdy mohla být použita jako vakcinace. Prostě se nedovedu představit farmaceutickou společnost která vyvine vakcínu co s jednou vypustí a nikdy víckrát už za ni nedostane zaplaceno. Skutečně je to daleko více použitelná jako biologická zbraň než jako prostředek prevence proti epidemii.

Odpovědět


Re:

Jakub Kalnik,2022-03-28 02:33:01

Dokud bude systém nastavený na profit farma firem, tak máte pravdu, že toto nikdy nebude. Navíc může být celkem problém nenavakcinovat lidi s kontraindikací.

Odpovědět


Re: Re:

Jan Novák9,2022-03-28 08:32:39

Pokud systém nebude nastaven na profit farma firem z lidí tak by taky někoho mohlo napadnout vyřešit mezi lidmi přenosné nemoci společně s lidmi způsobenýn oteplováním a lidmi způsobeným poškozováním přírody. A to odstraněním společného jmenovatele - lidí. Tento způsob očkování je k tomu až příliš vhodný. Nehledě na teroristické státy a skupiny. Extinction rebellion by to mohli vzít doslova :-))

Odpovědět

Co na to zákaz výzkumu biologických zbraní?

Jan Novák9,2022-03-27 12:56:18

Tohle je biologická zbraň s přejmenovaným účelem. Stačí jenom trochu pozměnit programování a je to. Nejtěžší část je šíření.

Jako přejmenovat samopal na děrovačku papíru AK47 :-))

Odpovědět


Re: Co na to zákaz výzkumu biologických zbraní?

Pavel- Piskač,2022-03-28 15:39:54

No termín zbraň bych nepoužil (spíš je to biologická hloupost), ale je to tak.
Navíc to není možné mít pod kontrolou - to je důvod proč se o biologických zbraních mluví, ale nepoužívají se.

Odpovědět

Co ještě nedávno byla konspirace

Oldřich Novák,2022-03-27 09:47:14

"přinejmenším při očkování živočichů ve volné přírodě"
Jo, to přiNEJMENŠÍM.
Podívejme se do německého zákoníku, https://dejure.org/gesetze/IfSG/21.html
Tam se podle mě píše, že zákon dovoluje užít "nakažlivé" vakcíny a vakcinovat člověka i proti jeho vůli. Nakolik je to geniální nebo naopak nakolik je to šílené, nechám k uvážení čtenářům.

Odpovědět


Re: Co ještě nedávno byla konspirace

Erik Gábor,2022-03-28 22:38:50

Pri takýchto situáciach sú dané podmienky kedy je to možné spraviť. Je to kruté ale niekedy je to potrebné spraviť aby sa zamedzilo šíreniu nákazy s jej lokálneho ohniska. Keby je nákaza, čo má dajme tomu 90% mortalitu a 99% morbiditu (sú také nákazy u zvierat, dokonca aj s väčšími číslami napríklad africký mor prasiat, preto sa ho všetci odborníci boja ako čert kríža) tak je nutné, všetkých, ktorý sú potenciálen nakazený nejakým spôsobom odizolovať a spraviť v mieste núdzovú vakcináciu živím neatenuovaním vírusom ("nakazlivou" vakcínou) - čo znamená, že sa rozšíri vírus v danej populácií ale tiež sa tým zamedzí jeho šíreniu (aspoň tak to funguje u zvierat a princíp bude rovnaký aj u ľudí).

Existuje množstvo príprav a spôsobov ako reagovať na scenáre, ktoré sú málo pravdepodobné a ktoré najskôr nikdy nenastanú. Lepšie je byť pripravený ako potom hasiť požiar lesa vedrom vody.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz