O.S.E.L. - LSEV - elektromobil z tiskárny příští rok na trhu
 LSEV - elektromobil z tiskárny příští rok na trhu
Výsledkem čínsko-italské spolupráce je prototyp tištěného elektromobilu s dojezdem 150 km a hmotnosti pouhých 450 kg.

LSEV. Kredit: chinadaily.com
LSEV. Kredit: chinadaily.com

Čínský Polymaker je rychle expandující společnost specializující se na 3D tisk. Z její spolupráce s italskou firmou X Electrical Vehicle, úspěšnou ve výrobě elektropohonů pro pomalu jezdící vozítka, vzešel prototyp miniauta, které má být jedním z lákadel veletrhu v Pekingu Auto China 2018 (25 dubna – 4. května 2018). Podle agentury China Daily je již prototyp testován v Šanghaji.

 

Dr. Luo Xiaofan, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Polymaker.
Dr. Luo Xiaofan, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Polymaker.

Autíčko pojmenované LSEV bylo navrženo tak, aby všechny části oddělené od podvozku, sedadel a oken byly vytištěny 3D tiskárnou. Výsledkem je, že zatímco nynější automobily mají plastových dílů okolo dvou tisíc, toto jich má 57. Minimum montážních dílů přináší výrobci řadu výhod. Od snížení pracnosti, potřeby pracovních sil, přes ekologii a prakticky žádné odpady při výrobě.

 

 

LSEV, hmotnost 450kg, dojezd 150 kilometrů. Kredit SCMP).
LSEV, hmotnost 450kg, dojezd 150 kilometrů. Kredit SCMP).

Nazývat auto „vytištěným“ je poněkud nadnesené. Pneumatiky, čelní sklo, elektromotor, baterie, tlumiče, pérování a elektrické rozvody, jsou stále „klasika“. Nicméně nutno přiznat, že zatímco hmotnost velikostí porovnatelného Smartu určeného také pro dvě osoby, je okolo 800 kg (podle karoserie a zvolené motorizace), Číňanům se tiskem podařilo hmotnost jejich výtvoru stlačit na polovinu Smartu.

 

Dojezd 150 kilometrů se zdá být pro městské přibližovadlo více než dost. Mnohé by ale mohla být odrazující maximálka. Ta, podle zatím zveřejněných údajů, má být 70 km/hod. Pro přeplněná čínská megapole by ale ani to nemuselo být hendikepem. Malá rychlost je spíš než konstrukčním limitem, daní za nízkou hmotnost a snahou projít požadavky testů pasivní bezpečnosti. Ty u novinky ještě neproběhly, ale pokud budou přívětivé, možná by „jednorázová“ miniauta pro každodenní cesty do práce a na nákupy, mohla být receptem na ozdravení i našich metropolí od smogu. A ruku na srdce, ta sedmdesátka je už i na matičku Prahu dost. Nehledě na to, že kutilové nedbající na vlastní bezpečnost, by si s omezovačem hravě poradili, stejně jako u motocyklů.

 

 


Konečnou cenu vozítka výrobce zatím neprozradil. Bude se odvíjet od velkorysosti výroby, podpory státu a zájmu spotřebitelů. Podle Guo Xiaozhenga, designéra XEV, už mají v kapse 7000 rezervací. Po jedné z největších světových automobilových    sešlostí, která se v Pekingu bude konat za necelý měsíc, by i v ceně mohlo být jasněji.

 

Literatura

Electrive.com

China Daily

South China Morning Post


Autor: Josef Pazdera
Datum:25.03.2018