O.S.E.L. - Umělé inteligence si brousí drápy na hráče StarCraftu
 Umělé inteligence si brousí drápy na hráče StarCraftu
Realtimová strategie StarCraft je mnohem blíže skutečnému světu, nežli šachy, poker nebo go. Ovládnou ji umělé inteligence?

Zatím ještě lidský. Kredit: Blizzard Entertainment.
Zatím ještě lidský. Kredit: Blizzard Entertainment.

Už jsme viděli inteligence, které excelují v šachu. Umělé inteligence vítězí i v pokeru, hře go a jsou k nezastavení na simulátorech bojových letounů. Stále více se ukazuje, že se neskloní ani před videohrami, v nichž si troufnou na stále komplikovanější herní tituly. Podle všeho budou brzy na řadě i hráči oblíbené realtimové strategie StarCraft od Blizzard Entertainment.

 

Sebastian Risi. Kredit: S. Risi.
Sebastian Risi. Kredit: S. Risi.

StarCraft přitom není jen tak nějaká hra. StarCraft je fenomén, který zasahuje i ty, kteří nikdy neveleli Terranům, psionicky vyspělým Protossům ani biotechnologicky zručným a zaručeně nehumanoidním Zergům. Podle mnohých hráčů i komentátorů je StarCraft jednou z nejlepších, nejvýznamnějších, a také nejprodávanějších počítačových her všech dob. Komplexní hra byla až doposud spolehlivě ukotvená jako výhradně lidská dovednost. Jenomže tahle éra se již chýlí ke konci.


Hry jako StarCraft jsou pro umělé inteligence tvrdším oříškem, nežli nějaké deskové kratochvíle. Laboratoř umělých inteligencí DeepMind v žoldu Google proto spojila své síly se samotným tvůrcem StarCraftu, tedy společností Blizzard Entertainment. Společně vytvořili tréninkové prostředí pro umělé inteligence, které chtějí vyzvat lidské hráče v umění StarCraftu. Stejně jako StarCraft není jen tak nějaká videohra, tak i případný úspěch umělé inteligence v této hře bude znamenat mnohem víc, než jenom nějaký rekord. Odborníci se domnívají, že by porážka StarCraftu mohla změnit a posunout kupředu celý vývoj umělých inteligencí. StarCraft je mnohem blíže realitě naší doby, nežli šachy, poker nebo go.

 

StarCraft. Útok Protossů na kolonii Zergů. Kredit: Wired News / Wikimedia Commons.
StarCraft. Útok Protossů na kolonii Zergů. Kredit: Wired News / Wikimedia Commons.

Co proto udělali DeepMind a Blizzard Entertainment? Zveřejnili soubor nástrojů, s nimiž bude pro vědce snazší vyvíjet hráče StarCraftu ovládané umělou inteligencí. Rovněž přislíbili, že pro tento výzkum uvolní stovky tisíc videozáznamů s boji ve StarCraftu, které pak mohou badatelé použít pro výcvik svých umělých inteligencí.

 

Jak je vidět, když inteligence od DeepMind porazila světovou jedničku ve hře go, tak si teď kladou vyšší mety. StarCraft je ale doopravdy ambiciózní, vzrušující cíl. Umělé inteligence zatím StarCraft nezvládají. Nejlepší z nich podlehnou i průměrným hráčům amatérům. StarCraft, to je promyšlené budování armád a infrastruktury podle vývoje situace, která se odehrává ve virtuálním terénu.


Velká obtížnost hry pro umělé inteligence je podle odborníků dána především ohromujícím množstvím kombinací pro každou bitvu. Už pro hru go je to prý kolem 10 na 170 možných konců. Jenomže pro jeden scénář ve StarCraftu je to téměř nepopsatelných 10 na 1 685. Ani počet protonů v našem vesmíru nebo počet sekund, co uplynuly od Velkého třesku, se takovému číslu nijak moc neblíží. To se už není ani vzdáleně představitelné. Umělé inteligence se s tím přesto musí nějak poprat. Další věc je, že jde o realtimovou hru. Jinak řečeno, je to intuitivní řežba v reálném čase. Umělé inteligence budou mít co dělat.


Vědci umělých inteligencí už na tom pracují. Sebastian Risi a Niels Justesen z IT University v dánské Kodani se rozhodli pro přístup, s nimž uspěli vývojáři inteligence AlphaGo pro hru go. Doposud prý natrénovali umělou inteligenci, vybavenou pokročilou neurální sítí, zhruba 630 tisíci tahy z více než 2 000 bitev StarCraftu. Některé z těchto použitých bitev svedli nejlepší lidští hráči světa. Dánská umělá inteligence zatím neporazí ani některé jiné, natvrdo zadrátované umělé inteligence StarCraftu. Ale v Kodani se prý postupně se zlepšují. Uvidíme, jak si poradí s Terrany, Protossy a Zergy. 

Video: StarCraft II DeepMind feature layer API


Google’s DeepMind Attacks Starcraft II Next

 

Dark vs. ByuN ZvT - Finals - WCS Global Finals 2016 - StarCraft II


Literatura
New Scientist 9. 8. 2017, Wikipedia (StarCraft).


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:13.08.2017