O.S.E.L. - Cigareta versus dieselový motor
 Cigareta versus dieselový motor
Tipnete si na výsledek?


Varování na krabičkách o škodlivosti kouření je pro mládež důvěryhodné asi tak, jako jsou naši rotující ministři zdravotnictví. Poznatky indických výzkumníků, že kuřák má čtyřikrát vyšší riziko umřít na tuberu, připadaly  čtenářům Osla jako záležitost vzdálené Asie.
S ohlasem se  setkaly jen argumenty dokládající, že kouření je nejvydatnějším zdrojem kadmia v našem  životě a že se kadmium chová jako hormon, takže kouření cigárka je něco jako kdybyste do sebe cpali ženskou hormonální pilulku.
Následně po zveřejnění těchto poznatků jsme dostali řadu e-mailů.  V žádném ale nebyly patrny sebemenší obavy z rakoviny. Všichni se ptali jen na to jediné – zda nepřijdou o potenci. A tak jsme zvědaví, která čtenářská skupina zareaguje na provokativní porovnání kouření cigaret a dieselového motoru, které nyní provedli Italové. Zde jsou výsledky jejich bádání.

Giovanni Invernizzi, specialista pracující na jednotce problematiky kouření, která je součástí Italského národního výzkumného ústavu na výzkum rakoviny v italském Miláně, uskutečnil pokus v privátní garáži v alpském městě (Chiavenna). Vybraná lokalita se těší zvláště velké oblibě veřejnosti a turistů, především pro nízkou hladinu znečištění vzduchu. Pokus probíhal tak, že nejdříve najelo do garáže auto z běžného provozu, jednalo se o Ford Mondeo, rok výroby 2002. Po zavření garážových dveří zůstal motor turbodiesel 2000 ccm pracovat na volnoběh po dobu 30 minut. Přenosný analyzátor pevných částic měřil znečištění v intervalech 2 minut. Poté garáž větrali čtyři hodiny a znovu zavřeli vrata dal se „do práce“ kuřák, který  během půl hodiny postupně vykouřil tři cigarety. I když cigarety byly s filtrem, přenosný analyzátor čistoty ovzduší usvědčil z většího zněčišťování ovzduší kuřáka. Ten, ve srovnání s motorem, vyprodukoval desetkrát vyšší koncentraci znečišťujících částic.
Výsledek  porovnávající podíl nejemnějších částic, tedy těch, které jsou ze zdravotního pohledu nejškodlivější, vyznělo pro cigarety ještě nemilosrdněji.  

Závěr 
Tři cigarety uvolní za stejnou dobu do ovzduší desetkrát více svinstva, než zvládne dvoulitrový turbodiesel dva roky starého Fordu Mondeo.

Poznámky k produkovaným škodlivinám

Jemné částice, které jsou menší než 2,5 mikrometru, jsou schopny pronikat přímo až do plicních sklípků (alveol). U  látek, které pronikají až do míst, kde dochází k vlastní výměně plynů mezi červenými krvinkami a vnějším prostředím, se mnohem větší měrou projevuje rakovinotvorný efekt zmíněného prachu.
Většina sloučenin uvolněných z cigarety má krátkou dobu trvání a zhoršuje tedy především místní životní prostředí. Produkované aldehydy  z cigaret poškozují oči a dýchací cesty. Neškodí ale jen lidem, ale i rostlinám.  Oxid dusnatý také škodí všem, tvoří totiž „fotochemický smog“ a ten přispívá k ničení ozonové ochranné vrstvy. Ale abychom to zkrátili - čím více budeme kouřit,  tím více si budeme poškozovat své životní prostředí.

kuřačkaStudie Invernizziniho sice není po vědecké stránce zrovna nic moc, ale i tak by  s ní mohli mít ekologičtí aktivisté, brojící za čisté ovzduší, určité problémy. Mám na mysli ty, které vídáme v  protestních akcích a při kterých těmto aktérům visí „čvaňhák“  z koutku jejich úst.
Pramen:  Tobacco Control (vol 13, p 219)


Autor: Josef Pazdera
Datum:29.08.2004 17:11