O.S.E.L. - Proč se lidé přidávají k apokalyptickým zabijákům Daeš?
 Proč se lidé přidávají k apokalyptickým zabijákům Daeš?
To je klíčová otázka, kterou teď řeší celé zástupy specialistů. Co se ale prostě zeptat jich samotných?

 

Zvětšit obrázek
Syrský rebel během bitvy o Aleppo (2012). Kredit: VOA News; Scott Bobb / Wikimedia Commons.
Syrský rebel během bitvy o Aleppo (2012). Kredit: VOA News; Scott Bobb / Wikimedia Commons.

2. prosince 2015 zaútočil po zuby vyzbrojený manželský pár s pákistánskými kořeny na vánoční besídku centra pro postižené v budově úřadu sociálních služeb kalifornského města San Bernardino. Na místě zůstalo 14 mrtvých a 23 zraněných, vrahy po krátké automobilové honičce zlikvidovala policie. Když pak o tom mluvil zachmuřený Barack Obama, tak prohlásil, že se dotyční vydali na temnou cestu radikalizace a přijali perverzní interpretaci islámu.

Quantum Communications.
Quantum Communications.

Na místě není ani bezbřehý strach, ani nenávistný vztek, obojí škodí zdraví. Odborníci si teď lámou hlavy tím, jak se lidé takhle zradikalizují a jestli tomu lze nějakým rozumným způsobem zabránit. Získávat informace o duševních pochodech vraždících radikálů je ale pochopitelně velice komplikované. Podle webu Defence One nabízí zajímavý vhled zpráva z letošního března libanonské poradenské společnosti Quantum Communications, která se specializuje na sofistikovanou komunikaci a PR v kulturně citlivém prostředí.

Quantum Communications shromáždili celkem 49 výpovědí bojovníků Daeš ze Sýrie a Iráku. Někteří z nich byli ve vězení, někteří zradili a někteří stále bojovali v řadách Daeš. Pak využili sofistikované analytické postupy a s jejich pomocí odhadovali osobní charakteristiky a motivace jednotlivých bojovníků. Nepochybně jde o velmi malý soubor z desítek tisíc vojáků Daeš, rovněž to nebude tak úplně náhodný vzorek, za dané situace ale tato studie poskytuje cenná data, na jejichž základě lze promýšlet strategie proti Daeš. Zprávu Quantum Communications hodnotí příznivě úředníci americké administrativy i oslovení vědci, jako například Arie Kruglanski z Národního centra pro studium terorismu a odpovědí na terorismus Univerzity v Marylandu nebo Paul Davis z RAND Corporation. 

Badatelé Quantum Communications si studované vojáky Daeš rozdělili do devíti kategorií podle důvodů, které je přivedly k Daeš. Zájemci o prestiž hledají u Daeš peníze a zlepšení sociálního postavení, zájemci o identitu se cítí jako outsideři a hledají možnost připojit se k vyhraněné komunitě. Zájemci o odplatu se mstí za příkoří spáchané na jim blízké skupině, zájemci o vykoupení chtějí smýt své hříchy, zájemci o zodpovědnost se snaží podporovat své blízké finančně nebo materiálně. Další skupinou jsou zájemci o dobrodružství, kteří hledají u Daeš adrenalin, pak zájemci o ideologii, kteří chtějí vnutit svou verzi islámu všem okolo. Zájemci o spravedlnost bojují, dokud trvá křivda, kterou si berou na mušku, a nakonec zájemci o smrt obvykle trpí velkým traumatem, a za jediné rozumné východisko považují mučednickou smrt.

Proč lidé bojují za Daeš? Kredit: George LeVines / Defence One.
Proč lidé bojují za Daeš? Kredit: George LeVines / Defence One.


V následující analýze nejsou tyto typy osobností Daeš zastoupeny rovnoměrně, je ale jistě lepší mít nějaká data toho typu, nežli žádná. Proč tedy lidé bojují a umírají za Daeš? Ze 49 analyzovaných jich 15, tedy více než 30 procent, brání sunnity. 14 z nich bojuje kvůli džihádu, čili vede válku za obranu islámu, 11 vojáků Daeš motivuje k boji radikální prostředí. Věc muslimů žene do boje 8 z nich, a stejný počet i válka v Sýrii. 6 bojovníků Daeš bojuje kvůli penězům, 5 z nich bylo vězni a nejméně, tedy 4 bojovníci se přidalo k Daeš kvůli odmítání západní kultury.

Aktuální geopolitická situace na Blízkém východě. Daeš tmavě šedě. Kredit: BlueHypercane761 / Wikimedia Commons.
Aktuální geopolitická situace na Blízkém východě. Daeš tmavě šedě. Kredit: BlueHypercane761 / Wikimedia Commons.

Z dat Quantum Communications lze vyčíst, že se motivace bojovníků Daeš liší podle jejich původu. Zahraniční bojovníci, z USA nebo Evropské unie, podle všeho čelí krizi identity, a ta je tím hlavním motorem, který je vhání do náruče apokalyptických Daeš. Odmítají západní kulturu a verbíři Daeš jim nabízejí kontakt a sounáležitost, udržovanou nepřetržitou online interakcí. Bojovníky Daeš z jiných muslimských zemí nutí bojovat především mizérie syrských sunnitů. Ze všeho nejvíc chtějí bojovat proti Asadovi, a v boji hledají hlavně prestiž a dobrodružství. Za zmínku stojí skutečnost, že bojem za Daeš lze v arabském světě získat široce vnímanou prestiž, což je propastný rozdíl oproti Západu. Místní bojovníci Daeš, tedy pocházející ze Sýrie a z Iráku, věří, že brání své komunity. Bojují za prestiž a za džihád, motivují je ale i peníze, a někdy jsou k boji donuceni. 

Analýza průzkumu Quantum Communications nemá moc co říct k „osamělým vlkům“, což je zřejmě případ vrahů ze San Bernardina. Nabízí ale vhled do Daeš a odhaluje jejich potenciální slabiny. Je očividné, že Daeš není monolitem. Jde o lidi s různými cíli a motivacemi, na které lze cílit naše protitahy. Velmi důležitý je pro Daeš internet, tady může pomoci crowdsourcing, hackeři, dobrovolníci, občanští vědci, prostě nadšenci, které baví jít po radikálních účtech. Významná část Daeš, zdá se, bojuje pro peníze, proto má smysl útočit na zdroje financování Daeš. A konečně, jako zcela klíčová se jeví záležitost sunnitů. Boj s Daeš je bojem o srdce syrských a iráckých sunnitů. Proto má tak velký význam nedávno vzniklá sunnitská koalice desítek zemí světa, zřetelně zaměřená proti Rusku, které velmi nerozvážně vstoupilo do syrského konfliktu na straně šíitského Asada a jeho spojenců. A proto by bylo to největší chybou ze všeho paktovat se kvůli Sýrii s Putinem, který po tom touží jako Sauron po Prstenu moci.


Literatura
Defence One 8. 12. 2015, Wikipedia (2015 San Bernardino attack)


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:19.12.2015