Nazývat tento zkušební exemplář kosmickým letounem, je možná až trochu moc smělé, ale IXV by mělo být předstupněm k dalším strojům, které už by měly mít i široké praktické využití.
Přípravy zatím pokračují podle plánu a zdá se, že termín startu, tedy 11. února se podaří dodržet. Startovní okno trvá dvě hodiny a otevře se ve 14:00 našeho času. Na kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně už od loňského podzimu stojí prakticky připravená raketa Vega. Jde o nejslabší nosič z rodiny evropských raket, ale pro současnou misi by bylo zbytečné používat silnější nosič. Zařízení IXV sice vystoupá do výšky téměř 450 kilometrů, ale stále nebude mít dostatečnou rychlost pro usazení na oběžné dráze – jeho dráha bude pouze suborbitální, takže po pár desítkách minut od startu vstoupí do atmosféry a přistane v Tichém oceánu.
Celá mise bude od startu po přistání trvat sto minut. Dvoutunové IXV o velikosti osobního automobilu bude podle plánu 19.ledna natankováno hydrazinem a na konci ledna se plánuje jeho umístění na adaptér, který zajistí spojení s horním stupněm rakety. Následovat bude připojení dvoudílného aerodynamického krytu. Na začátku února se zapouzdřený náklad vydá ke startovní rampě, kde bude vyzdvižen a připojen na vrchol čtyřstupňové rakety Vega. Tělo letového exempláře je naplněno téměř 300 senzory, které budou monitorovat všechny faktory letu – od startu, přes přeletovou fázi, průchod atmosférou rychlostí 7,5 km/s až po aktivaci padáků a měkké dosednutí do vln oceánu. Součástí senzorů je také infrakamera, která bude mapovat rozložení tepla.
Startovat se původně mělo už na konci loňského roku, ale v říjnu padlo rozhodnutí odložit start kvůli dodatečným bezpečnostním prověrkám. Šlo hlavně o posouzení bezpečnosti s ohledem na netypickou letovou dráhu. Rakety Vega totiž doposud létaly směrem na sever, když doručovaly náklady na polární dráhu. tentokrát ale nosič zamíří na východ, takže v prvních fázích poletí nad pevninou. Vše nakonec vyřešila drobná úprava letové dráhy. Ze stroje byly odstraněny baterie, které technici uložili do chladného skladu. Nyní jsou již dobité a nainstalované zpět ve stroji. Na IXV se kvůli odkladu nemuselo měnit nic, takže nejsou zapotřebí žádné dodatečné zkoušky.
Na start se ale nepřipravují jen týmy na kosmodromu. V minulém měsíci se do příprav pustil i tým, který bude mít na starost objevení IXV, jeho prvotní kontrolu a vyzvednutí z vody. V posledních čtyřech týdnech tito lidé hlavně kontrolovali techniku, která se bude používat při vylovení. Záchranná loď Nos Aries kotví v přístavu na ostrově Flamenco Island ve středoamerickém státě Panama. Na konci ledna se na její palubu nalodí záchranné týmy a vyrazí vstříc na otevřené moře – do oblasti předpokládaného přistání.
Hlavním úkolem zařízení IXV je vyzkoušet technologie nutné pro návrat z oběžné dráhy se zvláštním zaměřením na řízení stroje. nasbírané zkušenosti by se měly využít u budoucích strojů. Jedním z uvažovaných nástupců, kteří by ale ještě neměli být součástí sériové výroby je koncept označovaný jako Pride. Ve vzdálenější budoucnosti se pak můžeme dočkat například chvíle, kdy se mezikontinentální lety kvůli vyšší přepravní rychlosti přestěhují mimo atmosféru. Zapomínat nesmíme ani na speciální mise – třeba pro snímkování Země, pokusy v mikrogravitaci, nebo likvidaci kosmického smetí. I tyto mise se budou potřebovat vrátit na Zemi. K těmto smělým cílům je ale potřeba udělat první krok a tím bude právě IXV.
Zdroje informací:
https://www.esa.int/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/09/Intermediate_eXperimental_Vehicle.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/01/Hissage-AVUM_043.jpg
https://www.esa.int/…/IXV_ready_for_launch_node_full_image_2.jpg
Psáno pro Kosmonautix a osel.cz