Příroda má v zásobě celou řadu možností, jak zpomalit, případně zcela vyřadit z provozu železniční dopravu. Zatímco u nás patří mezi nejčastější příčinu popadané stromy a větve, v zemích s vyspělejší železniční dopravou může hrát velmi negativní úlohu obyčejné podzimní listí. Konkrétně je řeč o Zemi tulipánů, Holandsku. Několik listů samo o sobě nic neznamená, ale když jsou další a další vrstvy listí lisovány mezi kolej a kolo, vytvářejí na kolejnici teflonu podobnou vrstvu, která zarputile odolává pokusům o její odstranění.
Vrstva mulči z lisovaného listí prodlužuje brzdnou dráhu vlaku na dvojnásobek a kvůli tomu musí vlaky nutně zpomalit. Tento problém, ačkoliv to vypadá spíše jako vtip, se netýká jenom Holanďanů, například podle údajů britské společnosti Network Rail způsobilo spadané listí na kolejích v roce 2013 zpoždění okolo 4,5 miliónů pasažérohodin. Není divu, že se s vrstvou listí na kolejnicích snaží nějak vypořádat.
Klasické ruční čištění je drahé a pomalé, jenom si vzpomeňte na nedávnou kalamitu, jakou způsobila ledovka namrzlá na trolejích našich železnic a tramvají. Mulč pevně ulpívá na kolejích, proto se jenom velmi obtížně odstraňuje tlakovým vzduchem nebo tlakovou vodou. Dokonce se zkoušelo i zmražování, ale ani to se příliš neosvědčilo.
Holandská technologická univerzita v Delftu ve spolupráci s inženýrskou firmou Strukon Rail vytvořila pro železniční síť ProRail a železničního operátora Nederlandse Spoorwegen systém laserového čištění kolejnic Laser Railhead Cleaner (LRC). V čem to spočívá: U podvozkových kol je namontována dvojice Nd:YAG infračervených laserů o vlnové délce 1 064 nm. Daná vlnová délka je maximálně absorbována organickým materiálem a naopak odrážena kovem kolejnice. Díky tomu může laser kolejnici doslova leštit, protože z ní odpařuje mulč z listí a další organické nečistoty, aniž by kolejnici nějak výrazněji zahřál. Jak to celé funguje můžete vidět na tomto videu:
Současné testy navazují na zařízení, sestavené firmou LaserThor pro společnost Network Rail, jehož ideovým otcem je britský inženýr Malcom Higgins. Již tehdy se ukázalo, že infračervené laserové pulsy dobře čistí koleje při rychlosti okolo 10km/h. Zařízení potom vylepšovali Němci, konkrétně German Fraunhofer institute v Mnichově a firma Rofin Sinar laser. Nové zařízení má laser o výkonu 2 kW, který dokáže produkovat 25 000 pulsů za sekundu a zahřát mulč na teplotu 5000 °C. Zařízení je možné používat až do rychlosti něco přes 60 km/h. Pro univerzitu v Delftu a Strukon Rail pracuje jako poradce i výše zmiňovaný Malcom Higgins. Jejich zařízeni spolehlivě vyčistí kolejnice při rychlosti 80 km/h. Německý prototyp vylepšili stabilizátorem, který potlačuje otřesy a za jízdy lépe zaostří paprsek na odstraňovanou vrstvu a doplnili automatický spínač, který laser vypne, když není co čistit.
Podle profesora Rolfa Dollevoeta, který vede současné testy, není otázkou, jestli je možné čistit koleje laserem, ale jak dlouho zůstanou koleje čisté. Podle toho potom bude možné určit, kolik vlaků bude potřeba tímto čističem vybavit.
Zdroje:
Strukton Rail https://www.struktonrail.com/
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2860418/End-line-autumn-train-delays-Dutch-begin-trials-zap-leaf-litter-tracks-LASERS.html