Izraelský národní letecký dopravce, společnost El Al, která operuje z domovského Ben Gurionova mezinárodního letiště, je podle odborníků jednou z nejbezpečnějších leteckých společností světa. Je to ironie, protože vzhledem k oblibě Izraele v mnohých částech světa čelí stroje letecké flotily El Al pravidelným teroristickým útokům a pokusům o únos. V El Al ale díky svým účinným bezpečnostním protokolům dokázali naprosté většině útoků zabránit. Na druhou stranu, svět se očividně nestává bezpečnějším místem a tak izraelští vývojáři přemýšlejí, jak by ochranu letadel El Al ještě zesílili.
Jejich snažení přineslo pozoruhodnou technologii, která tak trochu opisuje z Lucasových Hvězdných válek. Izraelské ministerstvo obrany začátkem března (2014) oznámilo, že technologie SkyShield od izraelského výrobce vojenské elektroniky Elbit Systems se sídlem v Haifě, úspěšně prošla všemi testy a že byla certifikována ke komerčnímu využití. SkyShield je vlastně obranná laserová věž, kterou lze namontovat na běžné dopravní letadlo. Jejím úkolem je bránit letadlo před protileteckými střelami odpalovanými z ručních raketometů (MANPADS, MAN-Portable Air-Defense Systems). SkyShield k tomu využívá pokročilou laserovou detekci cíle a zničení navigace útočících raket.
Komerční verze systému SkyShield, zvaná C-MUSIC používá laserovou technologii a číhá na útok raket s tepelným naváděním. Pokud k takovému útoku dojde, tak zařízení vystřelí laserový puls, kterým vyřadí navigační systém rakety, znemožní ji dosáhnout cíle a nechá ji explodovat v bezpečné vzdálenosti od bráněného dopravního letadla. Podle brigádního generála izraelských vzdušných sil Eitana Eshela, který na izraelském ministerstvu obrany vede výzkum a vývoj, byl SkyShield otestován prý v doposud nejvíce komplexních a sofistikovaných testech, které kdy v Izraeli u podobných technologií proběhly. A teď je jeho komerční varianta připravená chránit civilní dopravní letadla.
Vývoj laserového obranného systému SkyShield je reakcí na teroristický útok v keňské Mombase z roku 2002, kdy teroristé těsně po startu vypálili dvě střely na izraelský charterový let. Rakety tehdy naštěstí izraelské letadlo minuly a více než 250 pasažérům se nic nestalo. Incident ale přiměl tehdejšího izraelského premiéra Ariela Šarona, aby požadoval co nejrychlejší technologické řešení, které by vylepšilo ochranu velkých civilních letadel vůči podobným útokům.
Předpokládalo se, že vývoj systému obrany civilních letadel bude brzy hotov, ve skutečnosti se ale protáhl o několik dlouhých let – kvůli bratrovražednému boji o zakázku mezi výrobci vojenských technologií a také vládními agenturami. Jako by vojenské inovace byly prokleté všude na světě. Vítězem se nakonec stala společnost Elbit Systems, které trval vývoj systému SkyShield zhruba tři roky. Teď by měl být SkyShield postupně nainstalován na všech dopravních letadlech společnosti El Al a Elbit Systems ještě ke všemi uzavřeli smlouvy na dodání systémů SkyShield s dalšími zeměmi světa. Vše nasvědčujeme tomu, že laserové obranné věže budeme vídat na dopravních letadlech častěji a častěji.
Elbit Systems C-music anti-missile Protection suite. Kredit: Elbit Systems. |
Elbit Systems/ SkyShield. Kredit: Elbit Systems. |
FIM-92 Stinger Surface-to-Air Live Fire Exercise. Kredit: US Army. |
Literatura
Wikipedia (El Al, Elbit Systems, Man-portable air-defense systems).