Je to smutné, ale sport se pro nás stal už takřka jediným zdrojem rozptýlení, kde se opravdu děje něco napínavého. Zároveň jsme stále ještě ve fázi civilizačního vývoje, kdy ve většině domácností převažuje pasivní sledování sportovních přenosů, které může být po určité době poněkud ubíjející, zvlášť když se nedaří těm, kteří mají v dané chvíli naše sympatie. Proto leží velká část odpovědnosti na komentátorech, kteří vyplňují sportovní událost zasvěceným komentářem, odbornými postřehy i osvěžujícími vtípky. Jenže, žijeme v době plné podnětů a i ti nejlepší komentátoři planety jsou zatím jenom lidé a jako takoví mají svá omezení. To ale nemusí platit do budoucna.
Nedávno se totiž objevila velmi zajímavá aplikace Grega Lee z Albertské univerzity, který vyvinul systém umělé inteligence jménem SCoReS (Sports Commentary Recommendation System). Tato umělá inteligence spolupracuje s živým komentátorem a automaticky mu doporučuje vhodné historky a postřehy, které by právě měl pronést. Lee spolu s dalšími kolegy testoval systém SCoReS v několika studiích s dobrovolníky a konfrontoval ho se třemi dalšími typy sportovních komentářů. Testy dopadly pro umělou sportovní inteligenci velmi příznivě, podle několika různých měření zábavnosti sportovních pořadů funguje SCoReS tak, jak má. Greg Lee také vyzpovídal několik profesionálních sportovních komentátorů, předvedl jim SCoReS a sklidil od nich rovněž pozitivní ohlasy.
Doktorand počítačových věd Greg Lee je jinak podle všeho sám vášnivým sportovním fanouškem. Na myšlenku vyvinout automatického sportovního komentátora přišel ve chvíli, kdy mu došlo, že si sportovní pořady v televizi vybírá především podle jejich komentáře. Lee a jeho spolupracovníci nejprve experimentovali s komentářem baseballu a učili na něm svoji umělou inteligenci prvním dětským krůčkům. SCoReS pracuje tak, že propojuje prvky reálného sportovního přenosu, čili jména, data, místa i samotný průběh sportovního klání, s databází dostupných příběhů či informací. V požadovanou chvíli bleskurychle vyhledá ty nejvhodnější záznamy a nabídne je komentátorovi, který si z nich může vybrat podle svého gusta.
Není těžké uhodnout, že nejvíce problematické a zároveň zcela klíčové je sestavení používané databáze sportovních příběhů a jejich seřazení podle vhodných kritérií. Leeova umělá inteligence k tomu používá technologie strojového učení, díky nimž se v dovednosti sestavit databázi neustále zdokonaluje. Z dostupných informací vyplývá, že oslovení sportovní komentátoři umělou inteligenci zatím spíše vítají, to se ale samozřejmě může čase změnit. Jistě není daleko doba, kdy se namísto podpůrných systémů objeví plnohodnotní virtuální baviči nebo třeba komentátoři, kteří budou veskrze zábavnější, než jejich lidské protějšky. Takový elektronický komentátor se nikdy neunaví, nezestárne a může se neustále zdokonalovat, vstřebávat nejnovější poznatky ze sportu anebo například z psychologie diváků. Časem se může stát, že komentátoři z masa a kostí budou na obtíž. Na druhou stranu, média pak budou muset zaměstnávat programátory a krotitele umělých inteligencí, takže nějaká pracovní místa snad zase vzniknou.
Pramen:
NewScientist 4.10. 2012.