Když byl koncept FlyNano minulý rok představen na veletrhu Aero 2011 ve Friedrichshafenu v Německu, počítalo se u něj především s jeho osazením spalovacím motorem ve dvou výkonových verzích (24 a 35 kW). Vývoj elektrických motorů a baterií ale natolik pokročil, že dovolil změnu koncepce a výrobce zareagoval na rostoucí poptávku po elektrickém pohonu. Cestovní rychlost elektrického kajaku (s motorem 20 kW) je kolem 140 km/h (87 mil za hodinu). Směrové kormidlo je řízeno pedály a elevační křidélka s brzdícími klapkami se ovládají intuitivně pravou rukou pomocí táhla. Protože chybí čelní sklo, je prý dobré se obléci do něčeho nepromokavého. Změnou koncepce na elektrický pohon se podařilo snížit vibrace a provoz je ve srovnání se spalovací verzí nesrovnatelně tišší, takže nebude rušit klid v krajině.
Jak se lepí drak – ze zákulisí výrobní dílny | Záběry z prvního letu (a nebo spíš skoku) |
Propagační část textu na stránkách výrobce oslovuje zákazníky: "Pokud jste někdy měl pilotní průkaz, budete s Nano létat hned po vybalení z krabice." Protože letající kajak má hmotnost pod 70 kg, k jeho provozu v některých zemích pilotní průkaz ani mít nemusíte. Česka se to ale netýká. Pokud vás létající kajak zaujal a rozhodnete se psát objednávku, ještě jednou vše dobře zvažte. Žádná z verzí FlyNano toho zatím ve vzduchu moc nepředvedla. Přistávat na vodě rychlostí okolo 70 km/hod také bude docela slušný adrenalinový zážitek, už jen ta roztočená vrtule těsně u hlavy. Rozhodně budete potřebovat kvalitní přílbu a trochu štěstí, aby když začne docházet v "baterkách šťáva", bylo kam sednout. Daleko - široko by totiž neměla dělat vlnky žádná lodička. Pro představu, co dělá čtyřicet uzlů s člunem na zcela klidné hladině ukazuje (video), a co teprve s kajakem...
Starší video z testů modelu 1 : 3 a let prototypu bez pilota: https://youtu.be/t8ejDTXUcxg
Velkou konkurencí finskému FlyNano bude PAL-V z holandských Delft. Jejich vírník se dvěma vrtulemi má již homologaci v kapse. Přesněji dvě hmologace - jak pro provoz na pozemních komunikacích, tak i k letovému provozu. Dá se s ním jezdit po silnici 180 kilometrovou rychlostí a stovku dělá za 8 sekund. Létá o 40 km rychleji než FlyNano a dolet má až 500 km. Problém vystoupat do dvanácti set metrů mu také nečiní problém. Nevýhodou je jen 8x vyšší cena.
VIDEO: tříkolka PAL-V