Taxík bez taxikáře
Je zřejmé, že hlavním problémem jsou lidé. Nemá cenu polemizovat, nakolik jsou taxikářská „turbo tlačítka" projevem obecného úpadku morálky, pověst Prahy kazí po celém světě. Protože však jejich šéfové zřetelně ví, jak ten byznys chodí, veškeré pokusy na nápravu tohoto stavu vyšuměly do ztracena.
Až doteď. Pražští zastupitelé mají na stole společnou nabídku firem Google a Chevrolet na projekt robotických taxíků, tedy vozidel bez řidiče. Chevrolet nabízí svoje Chevy Volt, bezemisní elektromobil, a Google potom svůj komplexní systém řízení a navigace, který vyhrál cenu DARPA Urban Challenge. Řídící systém Google driveless car je produktem spolupráce se Standfordskou laboratoří umělé inteligence a původně byl určen pouze pro armádní účel.
Google už dokázal prolobovat povolení aut bez řidiče ve státě Nevada a teď se o to pokouší i na Starém kontinentě. Z Evropských zemí si vybral právě Českou republiku, zřejmě díky nízkým nákladům na lobbing.
Taxík snů
Předpokládaný projekt New Taxi For Prague (NTFP) má v pilotní fázi začít s 50 vozidly, primárně určenými pro odvoz turistů od letiště a z jiných vysoce frekventovaných lokalit. Na začátku se plánuje smíšený provoz klasických taxíků a robotů s tím, že na palubě robota bude v pilotním provozu ještě lidský řidič jako záloha.
Schopnosti robotů ale brzo porazí jejich lidské protějšky. Především budou on-line napojeni na městskou síť monitorující dopravu a také mezi sebou navzájem, takže budou mít podrobný přehled o hustotě dopravy a případných nehodách. Dokáží tak optimalizovat svoji trasu a dovézt svého zákazníka rychle, levně a bezpečně do cíle. Na palubě bude mít po celou dobu cesty pasažér k dispozici internetové připojení, s aplikací Street View bude automobil schopen na požádání fungovat i jako truistický průvodce. Díky systému podcastů může upozorňovat na zajímavosti po trase a zároveň to v kontextu zobrazovat na velkoplošné dotykové obrazovce oddělující místo pro pasažéry od prostoru řidiče.
Od samotného začátku se počítá s hlasovým ovládáním vozidla v hlavních světových a všech evropských jazycích, což se samozřejmě týká i podcastů a dalších informací, které vozidlo bude svému zákazníkovi poskytovat. Dokonce bude schopno již předem nabídnout přesný odhad doby trvání i ceny zadané cesty. Platba bude probíhat pouze elektronicky a akceptovány mají být všechny běžně používané platební karty. Vydaná faktura by měla mít všechny potřebné náležitosti, aby mohla být v případě vyúčtování předložena i té nejpřísnější účetní v kterékoli zemi.
Lobby a protilobby
I když nás nedávná historie poučila, že pražští taxikáři jsou v oblasti lobbingu opravdu silní, nemohou se ani zdaleka měřit s konsorciem Google-Chevrolet. Automobilka podle interních zpráv doufá v napravení poněkud pošramocené pověsti svého elektromobilu, jehož výkony poněkud zaostávají za očekáváními. Navíc původně používané baterie měly sklon k požárům.
Google si od projektu slibuje prosazení robotických aut jako plnohodnotného prostředku dopravy. Pokud uspěje v Praze, může mu to otevřít lukrativnější trhy, jako je třeba Paříž, Londýn a další evropská velkoměsta. Obě firmy zároveň brnkají na ekologickou strunu bezemisní nízkonákladové dopravy. Počáteční odhadovaná cena na 1 km se i po započtení všech nákladů včetně amortizace vozu pohybuje okolo 3,6 Kč/km. Po skončení pilotní fáze projektu je v plánu provoz jednoho tisíce těchto robotaxiků, což by cenu mělo snížit až pod 2 Kč/km. Skutečná sazba bude ale o něco vyšší, protože z každého pasažérem zaplaceného kilometru by Praha měla získat 50 haléřů. A konsorcium, kterému vozidla budou po celou dobu patřit a které se bude starat o jejich provoz a údržbu, si také něco připočítá. Nicméně jízdné by mělo být při dnešních cenách pražských taxislužeb pro ně naprosto likvidační. Proto lze z jejich strany očekávat velmi prudkou negativní reakci, což si jistě, a nejen z tohoto důvodu, vyžaduje zabudování prostředků pasivní nebo i aktivní obrany. Jaké řešení konsorcium zvolilo, z pochopitelných důvodů zatím tají.
Jistě se také rozpoutá i právní bitva o právo používat vyhrazená stanoviště taxíků, jež jsou v majetku hlavního města.
Zbývá už jen jediné – urychleně schválit novelu silničního zákona povolující provoz robotických vozidel. Soudě dle účasti našich poslanců na seminářích, které konsorcium Google-Chevrolet pořádá v atraktivních turistických destinacích,i na tomto se velice intenzivně pracuje. Podle významné a často citované agentury JPP se dá očekávat start pilotního provozu k 1. 1. 2013.
Takto nějak by mohla vypadat inteligentní křižovatka budoucnosti, neřízená semafory, ale komunikací mezi robotickými vozidly.
Untitled from Amanda Erickson on Vimeo.
Zdroje: Czechdesign
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car
https://www.chevrolet.com/volt-electric-car/
Poznámka redakce:
Pokud se vám obsah tohoto příspěvku nějak nezdál, měli jste pravdu. Jeho platnost vypršela dnem jeho zveřejnění a jeho význam odpovídá rubrice ve které je zařazen.