Vývojáři z Boston Dynamics s pomocí finanční injekce od armádní agentury DARPA a mariňáků (Navy and Marine Corps), pokročili ve vývoji robota - šerpy přezdívaného Velký pes (BigDog). Jeho první verze s ječícím benzínovým motorem unesla 55 kg bagáže a za svým pánem se pachtila maximálně pěti kilometry za hodinu. Již příští rok by nová mula měla být schopna vojákům na bojišti roznášet materiál rychleji a zvládat náklad až 181 kg. To znamená, že by nešlo jen o nosiče střeliva a proviantu, ale i o „záchranáře“, který by v případě potřeby byl schopen odvléci do bezpečí dospělého chlapa. V terénu má nová verze s označením LS3 na plnou nádrž "ujít" 36 km. Při předváděčce v laboratoři, zatím jen "na pupečních šňůrách" dokáže po rovině poskakovat až patnácti kilometrovou rychlostí. Po shlédnutí videa o schopnostech starší verze BigDoga ale nabydeme dojmu, že kromě navýšení užitečné hmotnosti a schopnosti vstávat z lehu, tvůrci moc nových kousků starého psa nenaučili. Měli by ho ale ještě vylepšit GPS navigací a desetkrát tižší pohonnou jednotkou.
Dnešní realita:
Video: Co šerpa uměl již před pěti lety...
Backup electric motor
Firma Eurocopter se pochlubila nouzovým elektrickým motorem pro jednomotorové helikoptéry. Prototyp pilot předvedl s vrtulníkem typového označení AS350. Jde o osvědčenou verzi stroje, která má na svém kontě frajeřinu s přistáním a na Mt. Everestu i loňskou záchranu třech alpinistů z Anapurny. K tomu, aby stroj dosahoval vysokých výkonů je třeba hlídat jeho hmotnost a tak je tento stroj, jako mnoho dalších, poháněn jen jedním motorem. Vysoce namáhaný turbínový agregát může mít své vrtochy, což v případě stroje bez křídel hrozí nepříjemnosti. V takových případech zbývá jen autorotace. Pod tímto termínem se skrývá využití tlaku vzduchu na listy nosného rotoru, který se roztáčí a pilot je schopen s vrtulníkem přistát. K úspěšnosti takového manévru musí mít stroj dostatečnou výšku a letovou rychlost. Méně se už ví, že při tom šance přežití posádky nezávisí ani tak na pilotových nervech, jako spíše na jeho svalech. Při zadřeném motoru totiž přestane fungovat hydraulika (posilovače) a uvedení stroje z letu nějakým směrem do řízené autorotace je záležitostí hrubé síly. Lidské životy závisí na tom, zda se pilotovi podaří nákláněním osy rotoru a přetáčením sklonu lopatek ustálit pád a převést jej do něčeho, co umožní setkání se zemí v co možná nejšetrnějším tempu. Proto zpráva o „backup engine” pro jednomotorové vrtulové stroje vzbudila takovou pozornost nejen u laiků. Funkční verzi záložního elektrického motoru předvedl výrobce armádních i civilních helikoptér s modelem AS350. Manažéři Eurocopteru si ale s námi tak trochu zalaškovali. Nejde totiž o žádný náhradní motor který by v případě nouze roztáčel listy vrtule. Pod marketingovým šidítkem se skrývá elektrický motor napájený bateriemi, ale ve skutečnosti jde jen o motorek usnadňující pilotovi dřinu v jeho horkých chvilkách. Funkce spočívá „jen“ ve výpomoci s manipulací jinak neovladatelného a ničím nepoháněného rotoru. O výkonu motorku, hmotnosti i kapacitě baterií výrobce mlčí. Jediné co se na veřejnost dostalo je ukázka hladkého přistání vrtulníku s vypnutým turbínovým motorem. Po zveřejnění podrobností článek doplníme.