Poznal to každý rodič a nebo ho to teprve čeká - zabavit dítě aby se nenudilo, natož v autě a přitom se plně soustředit na jízdu, je úkol nadlidský a koledující si o malér. Výrobci automobilů to samozřejmě vědí a proto někdy dávají do opěradel monitory. Kdo si hraje nezlobí a dítka zaměstnaná střílečkami do panduláků, případně koukáním na pohádku, chvíli dají pokoj. Jenže pokrok jde dál a technika toho dnes umožňuje mnohem více. Se zajímavou myšlenkou přišel tým dánských dizajnérů a spolu s technology od Toyoty se jim ho podařilo realizovat.
Jde o myšlenku zkloubit aktuální dění za oknem s přirozenou dětskou potřebou něco zkoušet a tvořit. Prototyp interaktivního automobilového okna byl předveden na letošním belgickém setkání vývojářů pořádaném Evropskou asociací výrobců automobilů. Z ukázky je patrné, že jde o průhledný dotykový displej, který je propojen s venkovní kamerou se zoomem. Pokud na displejem opatřené sklo přitiskneme dva prsty a začneme je rozevírat, „uchopený" obraz se začne zvětšovat. Se získaným výřezem můžeme dále pracovat jako se samostatným „oknem v okně“. Lze jej i přesunout někam do rohu, kde nám nekazí výhled ven. Dovoluje nám spatřit detaily, které bychom jinak viděli jen za pomoci dalekohledu.
Okno toho umí samozřejmě mnohem více, stačí v levém spodním rohu ťuknut na nabídku a vybrat si. Pro mladší osazenstvo je tu něco jako omalovánky. Tak trochu to připomíná naše malování do orosených skel, jen s tím rozdílem, že tady to jde opakovat a dělat opravy. Lze ale také pořídit „print screen“ toho, co se venku právě děje a pak s obrázkem pracovat stylem padělatelů – zvětšovat si třeba zvířátka a přidělávat jim obrysy. Po kliknutí na funkci "Dálka" bude u náhodných výrazných objektů zobáček s číslem udávajícím vzdálenost v metrech.
Myšlenka udělat jízdu autem příjemnou pro všechny je chvályhodná. Zaměstnávat mozek v době kdy je plastický, žádostiv stále něčeho zkoumat a k tomu kreativní činností, je rozhodně lepší, než nechat dítka z nudy dloubat v nose.
Vzhledem k tomu, že za projektem stojí druhý největší výrobce automobilů a osmá největší společnost světa, lze tušit, že se s chytrými okny brzo budeme setkávat jako s doplňkovou nabídkou výbavy aut, nejdříve asi u Toyoty.