Už se vám někdy stalo, že jste si v dobré víře koupili produkt nebo službu od renomované firmy a ono se to pokazilo? Jistě, říkáte si, to se stává i v lepších rodinách a už voláte centrum zákaznické podpory. Jenomže ouha, když se po dlouhých minutách zuřivého mačkání různých voleb diktovaných automatech konečně spojíte s lidským operátorem, máte dojem, jako byste mluvili do dubu.
Podobnou zkušenost zažil i David Carroll z Kanady a to ho inspirovalo k natočení následujícího videa:
Příběh je jednoduchý. V roce 2009 cestoval David letadlem společnosti United Airlines a letištní personál mu při nakládání díky nešetrné manipulaci zlomil krk jeho drahé kytary značky Taylor. Společnost se ale k placení náhrady nechtěla znát. David ale po marném boji nesložil ruce do klína a zapojil do akce virální marketing.
Podle definice na Wikipedii je virální marketing marketingová technika šířící komerční sdělení pomocí sociálních sítí. Je to plánovaná aktivita, která svojí povahou motivuje příjemce k roli šiřitele. Tedy reklama natolik chytrá, vtipná, že si ji lidé sami posílají mezi sebou a dokonce na ni vznikají parodie nebo pokračování. Prostě něco, co je ve středu dění, o čem lidi mluví. Většinou se jedná o video. Povedená virální reklama je sen každé reklamní agentury, protože za málo peněz může jít o opravdu hodně, hodně muziky.
Ale má to i svoji druhou, pro společnosti, odvrácenou tvář. Dnes jako nikdy dříve má jedinec možnost jednoduše oslovit a svým sdělením ovlivnit obrovské množství lidí. Stačí mít dobrý nápad, kameru a průšvih je na světě. Dotčenou firmu to pak může stát pěkné peníze. A to je právě případ sporu Davida Carolla s United Airlines. Video, v němž své zkušenosti doslova vyzpíval, bylo naprostou bombou. K dnešnímu dni má přes 10 miliónů shlédnutí. David je rád, protože se mu hrnou nabídky na vystupování ze všech stran. Oproti tomu akcie společnosti United Airlines spadly o 10 % a jejich držitelé přišly o cca 100 miliónů dolarů. I když je jistě opovážlivé tvrdit, že je zatím jenom tohle video, stejně odvážné by bylo tvrdit, že na to nemělo žádný vliv. Renomované marketingové agentury odhadují, že tato virální antireklama přišla United Airlines asi na 10 miliónů dolarů v ušlých tržbách.
Způsob, jímž David vyhrál nad Goliášem a potrestal bezpráví, pobaví i inspiruje. Jak se ale proti virální antireklamě bránit, když se začne zneužívat na diskreditaci například v konkurenčním boji? Nezainteresovaný příjemce sdělení celou pravdu nebude mít možnost posoudit a nějaké dlouhé soudní tahanice jsou náročné. I kdyby vedly k spravedlnosti, pošramocenou reputaci to napraví jen stěží. A to již moc k smíchu není.
Dodatek redakce:
Jak se spor David Carroll versus United Airlines uzavřel? Letecká společnost v době, kdy zpěvákovo video mělo na You Tube přes 5 milionů přístupů ustoupila a byla ochotna mu odškodné zaplatit. Ten ale s díky odmítl a doporučil, ať peníze věnují charitě. Nakonec popularita, kterou získal kreativní formou obrany mu bezpochyby vynesla více. Carroll inspirovaný úspěchem složil na téma dotahování se s United Airlains další dvě písničky. Ty ale k jeho kariéře již tak nepřispěly, zato ta první se stala nejznámějším činem, kterým zákazník vybojoval svá práva. Zpěvákovi zajistila koncem loňského roku ocenění Consumer Choice Award. Rozhodují o něm američtí zákazníci, kteří se zapojí do hlasování.