O.S.E.L. - Dvouletý led v Arktidě je 2,5 metru silný
 Dvouletý led v Arktidě je 2,5 metru silný
18.5.2009 Upozornění: Původní zdroj zpřesnil údaje!
Nově vytvořený led bývá po dvou letech 2 metry silný. S velkým překvapením zjistila mezinárodní výzkumná expedice PAM-ARCMIP po 4 týdnech leteckého výzkumu, že led poblíž Severního pólu je 2,5 metru silný. Víceletý led u pobřeží Kanady je 4 metry silný. To odporuje oteplovací teorii, která předpovídala ubývání ledu.



Zvětšit obrázek
Výzkumné letadlo Polar 5 typ Basler-BT-67 získané v roce 2007

Koncem dubna skončila v Kanadě nejnovější arktická expedice PAM-ARCMIP (Pan-Arctic Measurements and Arctic Climate Model Intercomparison Project). Letecký výzkum se prováděl 4 týdny letadlem Polar 5 Ústavu Alfreda Wegenera pro polární a mořský výzkum. Během letu vědci měřili sílu ledu také v oblastech, kde se dosud neměřilo. Výsledek je velké překvapení. Mořský led je ve zkoumaných oblastech silnější.

Zvětšit obrázek
Žlutobílé těleso zavěšené pod trupem je sonda EM-Bird na měření síly ledu.

Dále se také zkoumalo složení vzduchu, vzácné plyny a meteorologické parametry. Pomocí laseru se zjišťovalo znečištění vzduchu průmyslem. Vyhodnocení těchto dat bude ještě několik týdnů trvat. Počasí bylo během letů optimální – teplota vzduchu okolo –30 °C. Na výzkumu se podílelo 20 vědců ze šesti vědeckých ústavů Italie (CNR-ISAC Bologna), Kanada (Environment Kanada, University of Alberta, York University) a USA (NOAA-ESRL Boulder) a Německa. Výzkum se uskutečnil jako součást projektu Ústavu Alfreda Wegenera pro polární a mořský výzkum v Bremerhafen (západně od Hamburgu).

Polar 5 letěl z Longyearbyen na Spitzbergách přes Grónsko a severní Kanadu až na Barrow na Aljašce. Přistál také na ruské driftové stanici NP-36. Stěžejním úkolem výzkumu byly aerosoly. Pořídil se obraz jejich rozložení v hloubkovém letu v 60 metrech až po 3000 m. Aerosoly patří s kapkami vody a ledovými krystaly ke stopovým látkám, které jsou nejméně jistým faktorem při hodnocení klimatických změn. Naměřená data umožní kvantifikovat aerosolovou zátěž v arktickém vzduchu a jejich přiřazení k asiatickým, evropským a americkým zdrojům. Data poslouží k přesnějšímu modelování klimatu.

Zvětšit obrázek
Výběžek na zádi umožňuje měřit atmosférické turbulence.

Dalším stěžejním úkolem bylo měření síly ledu. Poprvé se použila sonda EM-Bird, která byla zavěšena pod letadlem. Při průzkumu táhl Polar 5 sondu na 80 m dlouhém ocelovém laně 20 m nad povrchem ledu. Řadou letů z různých stanic se zjistila síla mezi 2,5 metry (poblíž Severního pólu u dvouletého ledu) až 4 metry (poblíž pobřeží Kanady u víceletého ledu).

Polar - data

Souhrnně byl led silnější než v předchozích letech ve stejných oblastech. Svědčí to o dočasném zotavení arktické ledové pokrývky. Podél severního pobřeží Ellesmerských ostrovů vědci nalezli nejsilnější led. Místy více jak 15 metrů.



Třetím stěžejním úkolem byl výzkum atmosféry a nepatrných koncentrací ozónu a rtuti v centrální Arktidě. Meteorologickým výzkumem atmosféry pomocí sond padajících z výšky (dropsond) se zjistily ploché hraniční vrstvy s teplotními inverzemi a větrnými jety v nejspodnějších 300 metrech. Tyto podmínky napomáhají ztrátě přízemního ozónu nad mořským ledem, vyvolené reakcí s bromoxidem.


Mobilní LIDAR (světelný radar) umožňuje zkoumat aerosol v atmosféře. Dále letoun obsahuje gravimetr, magnetometr a laserový výškoměr. Pomocí radarového systému EMR lze zkoumat struktury ledu. Cena letadla se v důsledku jeho přestavby a vybavení vědeckými přístroji vyšplhala na 8 miliónů euro.


Zdroj
https://www.awi.de



Autor: Igor Tureček
Datum:12.05.2009 20:58