Williams získal pro své experimenty čtyřicet jedna studentů. V prvním pokusu byl každý dobrovolník už cestou do testovací místnosti zdánlivě náhodou požádán, aby na chvíli podržel v dlaních šálek. Někteří studenti dostali podržet šálek s horkou kávou, jiní naopak s kávou chlazenou. Dobrovolníci netušili, že držení šálku je součástí pokusu. Ve zkušební místnosti dostali všichni účastníci pokusu beletristický popis osoby a na základě něj měli popsané osobě přisoudit deset vlastností. Výsledek byl překvapivý. Dobrovolníci, kteří si zahřáli dlaně horkým šálkem, hodnotili popsanou osobu mnohem pozitivněji, než dobrovolníci, kteří si dlaně ochladili šálkem se studeným nápojem.
V druhém pokusu dostali dobrovolníci buď ledový nebo horký obklad. Vedoucí pokusu jim řekl, že jde o test zboží a jejich úkolem je posoudit kvalitu obkladu. Za účast v tomto „testu kvality“ dostali dobrovolníci drobnou odměnu. Mohli se však odměny vzdát a poslat ji kamarádovi. Výsledné chování opět záviselo na tom, jaký obklad dobrovolníci dostali. Horký obklad výrazně zvýšil štědrost účastníků pokusu. Více než polovina se jich rozhodla věnovat odměnu příteli. Z dobrovolníků, kteří dostali ledový obklad, se odměny vzdala pouhá čtvrtina.
„Naše pozorování dokládá, že pocit tepla nebo zimy má velmi výrazný vliv na to, jak vnímáme lidi a jak se k nim chováme,“ shrnuje Lawrence Williams závěry studie, zveřejněné prestižním vědeckým týdeníkem Science.
Výsledky Williamsova výzkumu by mohly najít uplatnění například při propagaci nového zboží. Výrobce, který rozdává v rámci reklamní kampaně vzorky své produkce, dosáhne lepšího hodnocení zboží a příznivější reakce zákazníků, pokud budou vzorky na dotyk teplé.
„Teplé předměty lze při reklamních a prodejních kampaních využít k navození pozitivního dojmu podobně, jako se pro tyto účely používá romantická, dojemná nebo povznášející hudba,“ říká Tomas Chamorro-Premuzic z University of London, který se specializuje na psychologii zákazníků. Zároveň ale varuje před unáhlenými závěry. Zdaleka ne všichni zákazníci musí reagovat na „hřejivou“ reklamní kampaň stejně. Výsledná reakce může do značné míry záviset i na typu osobnosti zákazníka.
Staří lidé nespí, protože špatně vnímají teplotu
Nizozemští vědci zjistili, že starší lidé mají sníženou citlivost ke změnám teploty těla. Má to pro ně vážné následky. Jak ukázal tým vedený Royem Raymannem z Nizozemského neurologického ústavu v Amsterodamu, starší lidé sužovaní nespavostí mají cit pro teplotu vlastního těla narušen více než lidé, které nespavost netrápí. Přitom právě nevhodná teplota těla komplikuje starším lidem usínání. Pokusy ve speciální laboratoři ukázaly, že stačí poměrně malé zahřátí povrchu těla a staří lidé trpící nespavostí usínají o poznání snáze.
Roy Raymann je přesvědčen, že starší lidé s narušeným citem pro teplotu si ani neuvědomují, že je jim v posteli chladno. Ke spaní uléhají málo oblečení a vybírají si příliš tenké přikrývky.
Autoři studie, zveřejněné v lékařském časopise Sleep, doporučují starším lidem trpícím nespavostí, aby se na lůžku vystříhali zbytečných ztrát tepla. Další možnost pro zahnání nespavosti představuje horká koupel asi dvě hodiny před spaním, při které se prohřeje kůže.ˇ