Studie většinou odhalují, že v bezohledném světě obchodu a podnikání, kde panuje obrovská konkurence v honu za první příčkou na žebříčku úspěšnosti, mohou podnikatelský úspěch očekávat pouze agresivní a riskující „alfa-samci“. Toto tvrzení může znít sexisticky, ale reprezentuje běžně udržovaný názor na rozdílné schopnosti obou pohlaví. Nabourat tento přetrvávající předsudek v nahlížení na podnikání, jako na vyloženě mužskou záležitost, se pokusil americký výzkumný tým.
Tým vedený profesorem Danielem Turbanem, vedoucím Department of Management na Robert J. Trulaske, Sr. College of Business, zjistil, že tyto společenské předsudky mají vliv na to, zda se muž nebo žena rozhodne nastoupit podnikatelskou dráhu či nikoliv. „To, jak je podnikání představováno, může limitovat muže i ženy v rozhodnutí, zda se stát podnikateli, či nikoliv,“ řekl Daniel Turban. „Přitom ani jednomu pohlaví není vrozená lepší schopnost k podnikání. Bohužel tyto základní společenské stereotypy, které spojují podnikání s typicky mužskými vlastnostmi, mohou ovlivnit úmysly některých jednotlivců při rozhodování se pro kariéru podnikatele. Jedním ze zajímavých výsledků naší studie je, že jak muži, tak i ženy vykazovali podobné úmysly, když jim bylo podnikatelství prezentováno jako „pohlavně“ neutrální. To naznačuje, že by běžné pohlavní předsudky mohly být klidně zapomenuty.“
Turban společně s Vishal Gupta z Binghamton University a Nachiket Bhawe z University of Minnesota, pozvali studenty – budoucí obchodníky a podnikatele – ke čtení fiktivních zpráv o podnikání, zodpovězení obsáhlých dotazníků a stanovení předpokládané úspěšnosti jednotlivých podnikatelských záměrů.
V kontrolních článcích nebyla žádná zmínka o pohlaví nebo pohlavních rozdílech – byly tedy „pohlavně“ neutrální. V ostatních článcích byly mužské a ženské principy chování přesně prezentovány a zdůrazňovány.
„Když byl mužský typ chování v podnikání třeba jen nepatrně zmíněn, tak muži měli dle studentů vyšší předpoklady podnikatelského úspěchu než ženy, ale v kontrolní skupině, kde nebylo pohlaví možno rozlišit na tom byli muži i ženy podobně. Tyto výsledky jasně naznačují, že podnikání je stereotypně zařazováno mezi mužskou možnost kariéry,“ řekl Turban.
Turban vyslovil domněnku, že jedním z důvodů, proč neustále přetrvává toto odlišování mužských typů povolání, jakým je i podnikání, může být i to, že typické mužské vlastnosti spojované s touto rolí nejsou většinou ve společnosti otevřeně diskutovány. Muži a ženy jsou podvědomě ovlivňováni široce zakořeněnými předsudky. Pokud by cílem mělo být „přilákání“ více žen k podnikání, asi by bylo vhodnější popisovat tento způsob kariéry, jako pohlavně neutrální.