Doktor Michael Kramer, profesor pediatrie, epidemiologie a statistiky z fakulty medicíny na McGill University a vedoucí studie, okomentoval výsledky šesti a půl roku trvajícího sledování skupiny 14 tisíc dětí.
Kramer a jeho kolegové vyhodnocovali děti v 31 běloruských nemocnicích. Polovina matek absolvovala instruktáž, která podporovala výhradní kojení s prodloužením období tohoto způsobu výživy. Druhá polovina pokračovala v „obvyklé“ péči v porodnici a ambulancích a následném vyšetřování. To umožnilo výzkumníkům posoudit vliv kojení na dětský vývoj poznávání, aniž by výsledky byly ovlivněny rozdíly v některých dalších faktorech, jakými je například vzdělání rodičů nebo způsob zacházení matky s miminkem.
Dětská poznávací schopnost byla hodnocena IQ testy, které řídili dětští lékaři a učitelé, a které se týkaly jejich studijních výkonů ve čtení, psaní, matematice a dalších předmětech. Výsledky všech testů byly významně vyšší v té skupině, ve které bylo podporováno prodloužení období výhradního kojení.
„Vliv kojení na rozvoj mozku a inteligence byl dlouho populárním a vysoce diskutovaným tématem,“ říká doktor Kramer. „Zatímco většina studií byla založena na asociaci, my teď můžeme vyslovit jasný závěr o souvislosti mezi kojením a inteligencí – a to kvůli randomizaci naší studie.“
Zdroj: McGill University.