Kolo má pro obyvatele rozvojových zemí úplně jiný význam než pro nás zhýčkance civilizace.
Zatímco my si pomocí bicyklu udržujeme kondici a tělesnou hmotnost, pro Afričana nebo Asiata je kolo často výrobní prostředek, rodinný vůz a dodávka v jednom.
Jenže kolo je drahé a zdaleka ne každý si ho může dovolit. Proto spojil své síly americký stavitel bicyklů Carig Calfee spolu s vědci z The Earth Institute při americké Columbia University a rozhodli se vyvinout zcela nový bicykl, který by se skládal jen z nejdůležitějších průmyslově vyrobených součástek a z valné části by byl vyroben na místě z místních zdrojů.
Calfee zkouší stavět bambusové rámy k bicyklům už deset let. Nejdříve ho lákala estetická stránka bambusového rámu. Brzy ale zjistil, že tento materiál má i další přednosti. Pohlcuje vibrace, je dostatečně tuhý a navíc velmi lehký. Ve srovnání s titanovými slitinami nebo karbonovými vlákny je bambus sice o něco těžší, ale Calfee je nadšen i jeho ekologickou stránkou. Výroba bambusového rámu je podstatně šetrnější k životnímu prostředí než výroba rámu z klasických (či kosmických) materiálů.
Další výhodou je cena. Bambusový rám vyjde levněji než ten nejlevnější čínský kovový rám. S výjimkou epoxidové pryskyřice se suroviny pro jeho výrobu najdou v každé africké nebo jihoasijské vesnici. Pro výrobu není potřeba elektřina a drahé nástroje. Stejně snadná je i oprava defektů rámu. To dělá z bicyklu rázem podstatně dostupnější věc pro mnoho lidí, kteří si jej v klasickém provedení nemohou dovolit.
Jako u všech novinek je nejdůležitější to, jak ji přijmou ti, kterým je určena. Calfee proto odjel do Afriky a testoval zájem i chuť do stavby bambusových bicyklů přímo na místě.
Výsledky jsou povzbudivé. Afričané měli zájem především o výstavbu rámů pro kola-kamiony, která by jim pomáhala s dopravou těžkých nákladů.
Bambus roste prakticky všude a jako spojovací materiál se používá sisálové vlákno namočené v epoxidové pryskyřici. S výjimkou pryskyřice a základních komponent prop bicykl (kola, převody, ložiska) jsou všechny ostatní suroviny a pomůcky pro stavbu „bamboo-biku“ snadno dostupné.
Luxusní model vystavovaný na expu North American Handmade Bicycle. Podle kuloárových zpráv projevil o tuto verzi „bamboo-biků“ velký zájem poslanecký klub jedné české vládní strany. Měly by nahradit jejich stávající služební energeticky i ekologicky sporné automobily na řepkovou bionaftu.
Komponenty Bontarger se dají namontovat i na poněkud exklusivnější modely. V tomto případě na časovkářský Trek Equinox TTX 9.9 SSL jezdce stáje Astana Leviho Leipheimera.
Pramen: www.velonews.com, www.BambooBike.org , www.bikeradar.com