Je samozřejmě pravda, že se vzhled žen v průběhu cyklu nemění v podobném rozsahu jako je tomu např. u samic šimpanzů, jimž se v plodném období vytvářejí mohutné sexuální zduřeniny v oblasti sedacích hrbolů. Nicméně několik studií z poslední doby odhalilo, že vůně žen je v plodném období považována za přitažlivější a také jejích tváře za atraktivnější. Jak u osobní vůně tak i přitažlivosti tváře se jedná spíše o drobné nuance. Zvýšenou přitažlivost v období okolo ovulace může ale snadno „přebít“ odtažité chování, nebo styl oblékání.
Právě na tyto změny ve způsobu oblékání v průběhu cyklu se zaměřil tým badatelek z Kalifornské univerzity. Výzkumnice pod vedením Martie Haselton požádaly skupinu třiceti žen různého etnického původu, zda by se nenechaly vyfotografovat v různých fázích cyklu. Všechny účastnice měly stálého partnera, pravidelný menstruační cyklus a neužívaly hormonální antikoncepci.
Focení celé postavy probíhalo vždy dvakrát: jednou v období okolo ovulace a podruhé v luteální fázi, kdy šance na otěhotnět je minimální. Pořadí fází v jakém byly jednotlivé ženy fotografovány však bylo náhodné. Ovulaci výzkumníci zjišťovali pomocí hormonálního testu z moči.
U pořízených fotografií zakryly obličej, tak aby případný výraz tváře neovlivňoval hodnocení. Poté skupině 25 žen a 17 mužů byla prezentována dvojice fotografií od každé ženy.
Úkolem hodnotitelů bylo vybrat tu z fotografií, na níž se daná žena snaží vypadat atraktivněji. Jak ženy tak i muži vybírali jako atraktivněji vypadající fotografie ty, které byly zhotovené v době kdy ženy byly ve fázi ovulace. Navíc analýza dat ukázala, že čím blíže k ovulaci daná žena byla, tím spíše byla její fotografie vybrána jako atraktivnější.
Otázkou ovšem zůstávalo, co činí ženy v půlce cyklu atraktivnějšími? Tři výzkumnice proto nezávisle rozhodovaly, na jaké z obou fotografií je žena oblečena elegantněji, odhaluje více kůže, nosí více šperků či módních doplňků apod. Výsledky jejich hodnocení ukazují, že ženy se v půlce cyklu oblékaly elegantněji, a odhalovaly více holé kůže.
Na základě uvedené studie není jasné, zda si byly zúčastněné ženy změny v oblékání vědomy, nebo zda výběr v šatníku jen odrážel například jejich lepší náladu a společenštější "naladění". Ať tak či tak, podobná tendence se ukazuje i u celé řady jiných typů chování, které nějak souvisí s ovulací. Zatímco u jiných druhů je nastavení poměrně pevně dané (např. zmíněnými změnami sexuálních otoků), u člověka jsou tyto signály daleko jemnější a často souvisí se zvyky dané kultury. Ať už se jedná o šaty z pařížského butiku či nový bederní pás, využívání těcho prostředků není náhodné, tak jak se nám snaží vnutit někteří sociálně zaměření badatelé. Pokus ukázal, že souvislost, i když relativně volná, tu je.
Komentář osla:
Někdy to ale pozná jen skutečný odborník.