O.S.E.L. - Automatizovaný přístav Tuas v Singapuru zvládne 65 milionů kontejnerů ročně
 Automatizovaný přístav Tuas v Singapuru zvládne 65 milionů kontejnerů ročně
V Singapuru budují megapřístav Tuas, jehož ambice přesahují vše, co se v tuto chvíli nachází na této planetě, pokud jde o přístavy. Elektrifikovaný a do značné míry autonomní přístav monitorovaný systémem s umělou inteligencí a satelity by měl ve čtyřicátých letech zpracovat náklad odpovídající 65 milionům přepravních kontejnerů.

Megapřístav Tuas. Kredit: PSA Singapore.
Megapřístav Tuas. Kredit: PSA Singapore.

Sebevědomý Singapur buduje největší automatizovaný přístav na světě. Megapřístav Tuas spustili v září 2022. Od té doby obsloužil celkem 10 milionů (ekvivalentu) přepravních kontejnerů (TEU, 20-ft-equivalent units). Ve čtyřicátých letech, po dokončení čtyř plánovaných fází rozvoj, by měl dosáhnout ohromujícího výkonu 65 milionů kontejnerů ročně na jediném terminálu. Za rok 2024 obsloužily přístavy Singapuru celkem 41,12 milionů kontejnerů, v Šanghaji za stejnou dobu zvládli 50 milionů kontejnerů.

 

Autonomní obslužné vozidlo. Kredit: Gaussin.
Autonomní obslužné vozidlo. Kredit: Gaussin.

Dosažených 10 milionů kontejnerů představuje významný milník ve výstavbě plně automatizovaného terminálu, který teď slouží jako testovací platforma před zapojením dalších blízkých singapurských přístavů do tohoto zařízení. Tím by mělo dojít k omezení provozu mezi terminály a ke snížení emisí skleníkových plynů z přístavů.

 

Pokud jde o provoz automatizovaného přístavu Tuas, řídí ho centrum poblíž přístavu, které využívá velké displeje zobrazující digitální dvojče celého přístavu. V budoucnu by měl vzniknout Next Generation Vessel Traffic Management System, který bude detailně monitorovat přístav v reálném čase pomocí umělé inteligence a satelitů.

##seznam_reklama##

Budoucí největší přístav světa. Kredit: PSA Singapore.
Budoucí největší přístav světa. Kredit: PSA Singapore.

Přístavní stroje, tedy především jeřáby a vozidla, na dálku obsluhují a monitorují lidští operátoři. Zahrnuje to flotilu rychlonabíjecích autonomních vozidel, které přepracují kontejnery rychlostí až 25 km/h. Vozidlo se nabíjí asi 20 minut pro provoz po dobu 6 hodin. Flotila přístavu Tuas v této době využívá víc než 200 těchto autonomních vozidel. V budoucnu bych jich měl být asi dvojnásobek. Provoz těchto vozidel využívá technologii RFID. Fumika Satoová z Nikkei Asia nedávné přístav navštívila a podle ní tam lze jen vzácně narazit na nějakého člověka.

 

Systém s elektrifikovanými autonomními vozidly sníží emise uhlíku v porovnání s klasickým provozem přístavu asi o 50 procent. Přístav by rovněž měl mít výslednou nulovou čistou spotřebu elektřiny díky designu budov a rozvodné sítě, podporované solárními panely. Bude to největší přístav planety, pokud se do té doby neobjeví ještě nějaký větší projekt.

 

Video: Why Singapore's Insane Tuas Megaport Will Change Shipping Forever

 

Video: PSA Tuas Port Pioneering Automation Transformation with Event-Driven Architecture

 

Literatura

New Atlas 2. 3. 2015.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:04.03.2025