O.S.E.L. - Francouzi staví turbovrtulový motor na kapalný vodík pro lehké letouny
 Francouzi staví turbovrtulový motor na kapalný vodík pro lehké letouny
Francouzské společnosti Turbotech, Safran a Air Liquide spojily síly kvůli turbovrtulovému motoru na kapalný vodík. Motor, který je navržený pro lehké letouny, potřebuje důmyslný kryogenní systém, protože vodík je kapalný při teplotách pod mínus 253 °C. Pozemní testy byly úspěšné, časem by měl motor vzlétnout.

Turbovrtulový motor TP-R90 adaptovaný na vodík. Kredit: Safran Group.
Turbovrtulový motor TP-R90 adaptovaný na vodík. Kredit: Safran Group.

Vodíková energetika ještě ani není v plenkách a jejímu šíření zatím brání celá řada závažných praktických problémů. Na druhou stranu, pohon, který vypouští namísto smradlavých spalin fosilních paliv vodní páru, je příliš uhrančivý, fascinující (přes problémy s dusíkem při teplotách nad 1 093 °C). Vývojáři to nevzdávají, každou chvíli se objevují prototypy vodíkových technologií a vodík očividně bojuje o místo na Slunci.

 

Logo. Kredit: Safran Group.
Logo. Kredit: Safran Group.

Francouzské společnosti Turbotech, Safran a Air Liquide nedávno spojily síly, aby vyvinuly turbovrtulový motor pro lehké letouny, který bude poháněný kapalným vodíkem. První dvě jmenované společnosti zhruba před rokem v lednu 2024 v rámci projektu BeautHyFuel provedly pozemní testy turbovrtulového motoru TP-R90, který je navržený pro 2-7místné letouny a pohání ho plynný vodík.

 

Letos v lednu to zopakovali s turbovrtulovým motorem na kapalný vodík. Přibrali kvůli tomu společnost Air Liquide Advanced Technologies, která se specializuje na kryogenní technologie s kapalným vodíkem. Podle nich to mělo být poprvé, kdy byl kapalný vodík použit jako palivo pro tento typ motoru v oblasti lehkých letounů.

 

Logo. Kredit: Air Liquide.
Logo. Kredit: Air Liquide.

Šéf Turbotechu c to považuje za významný milník ve vývoji plně dekarbonizovaného leteckého pohonu. S kolegy doufají, že takový pohon bude k dispozici, až se bude v dostatečném vyrábět zelený vodík. Spolupráci si pochvaluje i Xavier Traversac z Air Liquide. Vodík je podle něj jednou z klíčových komponent při přechodu energetiky na nízkoemisní technologie.

##seznam_reklama##

V dnešní době je vodík stále dost komplikovaný. Není právě levný a jeho logistika je noční můra. Kapalný vodík je sice podstatně výhodnější tím, že nabízí více paliva ve stejném objemu, ale je nutné ho udržovat při teplotě mínus 253 °C, což pochopitelně není legrace. Jak ale říká Pierre-Alan Lambert ze Safranu, díky pokročilému kryogennímu systému od Air Liquide to zvládají. Stojí to za to, protože vodík obsahuje podstatně více energie (cca 33,3 kWh/kg) než třeba populární kerosin (kolem 12 kWh/kg). Všichni jsou zvědaví, jak si turbovrtulový motor na kapalný vodík pro lehké letouny povede ve vzduchu.

 

Video: Toyota's New WATER Engine Will Destroy The Entire EV Industry!

 

Literatura

New Atlas 14. 1. 2025.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:16.01.2025