O.S.E.L. - Retrofitová technologie umožňuje plynovým mikroturbínám spalovat vodík
 Retrofitová technologie umožňuje plynovým mikroturbínám spalovat vodík
Stavba nové plynové mikroturbínové elektrárny, která by jela na vodík, je zdlouhavá a drahá. Němečtí kosmičtí inženýři DLR nabízejí mnohem rychlejší a levnější řešení. Jejich retrofitová technologie zařídí, že dnešní plynové mikroturbíny v budoucnu zvládnou spalování zeleného vodíku, pokud tedy bude někdy k dispozici v potřebném množství.

Testování retrofitové technologie. Kredit: DLR.
Testování retrofitové technologie. Kredit: DLR.

Pro současné snahy osvobodit energetiku od emisí uhlíku je velmi zajímavým spojencem vodík. Pokud ale pomineme to, že samotná výroba vodíku je stále ještě do značné míry emisně problematická, je také nutné nahradit bezpočet velkých i malých plynových elektráren a generátorů energie. To je ale samozřejmě velice drahé a v mnoha ohledech komplikované.

 

Pilotní retrofitová mikro-elektrárna. Kredit: DLR.
Pilotní retrofitová mikro-elektrárna. Kredit: DLR.

Možné řešení nabízejí pozoruhodné retrofitové technologie, s nimiž se v posledních letech doslova roztrhl pytel. S jejich pomocí lze totiž zařídit, že stávající zařízení, jako zmíněné turbíny nebo třeba motory, budou spalovat vodík, typicky jako alternativu k dosavadnímu typu paliva. Technologicky to není úplně snadné. Vodík hoří mnohem vyšší teplotou a zažehuje se při mnohem nižší teplotě než zemní plyn. Ale očividně je možné to zvládnout.

 

Na retrofitové technologii pro plynové mikroturbíny, které v současné době spalují zemní plyn, pracují odborníci německého centra kosmických technologií Deutsche Zentrum für Luft und Raumfahrt (DLR) a společnosti Power Service Consulting (PSC). Jejich cílem je, aby plynové mikroturbíny mohly spalovat tradiční zemní plyn, vodík nebo také obojí.

 

Schéma úpravy spalovací komory. Kredit: DLR.
Schéma úpravy spalovací komory. Kredit: DLR.

 

 

Jak uvádí Peter Kutne, vedoucí oddělení plynových turbín DLR, vybudování nové 15 MW plynové elektrárny schopné využívat vodík by trvalo zhruba 6 let a stálo asi 31 milionů dolarů. Naproti tomu zavedení retrofitové technologie pro již existující plynovou elektrárnu by trvalo jen 1,5 roku a přišlo by na zhruba desetinu uvedené částky.

 

DLR a PSC nedávno představili první komerčně životaschopnou plynovou mikroturbínu s jejich retrofitovou technologií, která je schopná spalovat zemní plyn i vodík. Považují to za přípravu na dobu, snad již dohlednou, kdy bude široce dostupný zelený vodík, jehož výroba nebude vytvářet množství emisí uhlíku.

##seznam_reklama##

 

Jde o projekt Retrofit H2, který využívá plynové mikroturbíny o výkonu cca 100 kW. Podobná zařízení se často objevují v odlehlých oblastech nebo jako záložní zdroje pro nemocnice, případně jako zdroje energie pro hotely či plavecké bazény. Mikroturbíny o tomto výkonu mohou rovněž pohánět pivovary nebo třeba čističky odpadních vod, kde teď spalují odpadní metan. První testy dopadly výtečně, pilotní retrofitová mikro-elektrárna jela na plný výkon po několik hodin. Uvidíme, jak si povedou duál.

 

Video: Can gas turbines run on hydrogen fuel? | GE Power | GE Power Highlights


Literatura

New Atlas 14. 12. 2024.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:14.12.2024