O.S.E.L. - Restart: Civilní letoun poprvé po 21 letech prorazil zvukovou bariéru
 Restart: Civilní letoun poprvé po 21 letech prorazil zvukovou bariéru
Prototyp kosmoplánu Mk-II Aurora startupu Dawn Aerospace při testovacím letu nad Novým Zélandem během stoupání do výšky 25 150 metrů prolomil rychlost zvuku a dosáhl Mach 1,1. Civilní doprava se formálně vrací za zvukovou bariéru, i když ještě asi potrvá, než noví cestující překonají rychlost zvuku.

Aurora ve výšce 25 150 metrů. Kredit: Dawn Aerospace.
Aurora ve výšce 25 150 metrů. Kredit: Dawn Aerospace.

Od chvíle, kdy naposledy přistál Aérospatiale-BAC Concorde 101/102, přestala být civilní letecká doprava nadzvukovou. Fakticky se mnoho nestalo, konkordy byly spíše symbolickým dopravním prostředkem, který se na globální letecké přepravě podílel jen zcela mizivě. Ale stejně jako v případě zamrzlých kosmických letů to byl neblahý symbol, že lidská civilizace už tolik nemíří do budoucnosti.

 

Tým Aurora. Kredit: Dawn Aerospace.
Tým Aurora. Kredit: Dawn Aerospace.

V posledních letech se objevily startupy, které se odvážně pustily do projektů nadzvukových dopravních letounů. Čas je stále dražší a to je velmi silná motivace pro rychlé lety přes moře. Tvůrci nových nadzvukových letounů se přitom snaží vyvarovat četných chyb svých předchůdců a přizpůsobují nadzvukový design požadavkům na ekonomicky životaschopný, a také tišší provoz.

 

Letos 12. listopadu došlo k významnému průlomu, když (zmenšený) prototyp kosmoplánu Mk-II Aurora startupu Dawn Aerospace při testovacím letu prolomil zvukovou bariéru a dosáhl rychlosti Mach 1,1. Je to sice jen prototyp, navíc malý a bez posádky, a také jde o kosmoplán, nikoliv klasické dopravní letadlo, přesto to ale formálně lze označit za návrat civilního dopravního letectví za zvukovou bariéru. Dawn tímto poráží Boom a všechny další hráče, ale vítězi jsme vlastně my všichni.

 

Testování na Novém Zélandu. Kredit: Dawn Aerospace.
Testování na Novém Zélandu. Kredit: Dawn Aerospace.

Letoun Mk-II Aurora vybavený raketovým pohonem má délku 4,8 m, rozpětí 4 m a hmotnost bez paliva 399 kg. Vzhledem k velikosti létá bez posádky a řízení zajišťuje pozemní operátor. Při zmíněném letu startoval z novozélandského Glentanner Aerodrome, poblíž nejvyšší hory Nového Zélandu Aoraki/Mount Cook (3 724 m. n. m.). Letoun prorazil zvukovou bariéru při stoupání do výšky 25 150 metrů.

 

Během letu vlastně padla celá řada rekordů. Šlo o první let novozélandského letounu, při němž došlo k pokoření zvukové bariéry, také to byla největší výška dosažená při letu z Nového Zélandu. Asi nejvýraznější byl rekord v rychlosti stoupání do 20 kilometrů, což Mk-II Aurora zvládla za 118,6 sekund. Porazila tím o 4,2 sekundy speciálně upravený letoun F-15, který držel tento rekord neuvěřitelné půlstoletí.

##seznam_reklama##

Prototyp kromě toho prokázal nezdolnost konstrukce, když 6 hodin po tomto rekordním letu vyrazil na další extrémní let. Cílem prototypu je dosáhnout rychlosti kolem Mach 3,5 a doletět na Kármánovu hranici vesmíru, tj. do výšky 100 km. Tam pak Aurora může provádět výzkum v prostředí mikrogravitace, zkoumat atmosféru, pozorovat Zemi z velké výšky a dále testovat vysokorychlostní lety.

 

Video: Mk II Aurora, Flight 57, Supersonic Flight, 12th November 2024

 

Video: Dawn Aerospace - Mk-II Aurora - Two Flights in one Day - 27 September 2024

 

Literatura

New Atlas 18. 11. 2024.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:22.11.2024