O.S.E.L. - Airbus s Toshibou vyvíjejí supravodivý letecký motor na vodík
 Airbus s Toshibou vyvíjejí supravodivý letecký motor na vodík
Pro ořezání emisí uhlíku letecké dopravy by ze současných technologií byl asi nejschůdnější vodíkový pohon, v němž by vodíkové palivové články generovaly elektřinu pro elektrické letecké motory. Klasické elektrické motory jsou ale příliš těžké. Řešením by mohly být supravodivé motory chlazené vodíkovým palivem, které jsou více než třikrát lehčí.

Supravodivý motor Airbus & Toshiba. Kredit: Airbus.
Supravodivý motor Airbus & Toshiba. Kredit: Airbus.

Pokud jde o boj s emisemi uhlíku, letecká doprava je hodně na ráně. Ve vzduchu visí rozličné regulace a zákazy. Výrobci letadel ale, jak se zdá, neprodají kůži lacino. Je to dobře, protože vývoj nových technologií je vítězstvím pro všechny.

 

Společnost Airbus spojila síly s Toshibou a společně vyvíjejí superúčinný supravodivý letecký motor. Pohánět ho bude kapalný vodík, který bude současně chladit kryogenní pohon a další systémy. Kontrakt podepsali před pár dny na výstavě Japan Aerospace 2024.

 

Ze všech dostupných možností, jak snížit emise letecké dopravy, se v dnešní době jeví jako nejvíce nadějné využití vodíku jako paliva. Vodík nabízí relativně vysokou hustotu obsažené energie a současně má tu výhodu, že jeho spalováním vzniká čistá voda. Současně je ale také vodík poněkud uživatelsky náročný. Vodíkový pohon zabírá v letadle mnoho místa. Jedinou víceméně schůdnou variantou je používat pro letadla pohon s kapalným vodíkem. To je kryogenní záležitost s teplotou pod mínus 253 °C.

 

Projekt Cryoprop demonstrátor dostal infuzi z Japonska. Kredit: Airbus.
Projekt Cryoprop demonstrátor dostal infuzi z Japonska. Kredit: Airbus.

Koncept vodíkem poháněného letounu vypadá tak, že vodík vstupuje do palivových článků, které generují elektřinu, jak pro pohon, tak i pro další systémy letadla. Elektřina může nabíjet baterie anebo přímo pohánět motory. Problém je v tom, že klasické elektrické motory s dostatečným výkonem na to, aby byly pro takovou konfiguraci praktické, by byly velmi těžké. Mají nepříznivý poměr výkonu k váze motoru.

Logo. Kredit: Airbus.
Logo. Kredit: Airbus.

 

Ve snaze obejít toto omezení odborníci dceřiné společnosti Airbus UpNext a divize pro energetiku Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation vyvíjejí technologii, která zařídí, že před vstupem do palivových článků bude kapalný vodík chladit kryogenní supravodivý motor.

##seznam_reklama##

 

Supravodivý elektromotor je sice nutné udržovat v kryogenním stavu, ale má zásadní výhodu v tom, že je více než třikrát lehčí než standardní elektromotor se srovnatelným výkonem. Vzhledem k tomu je supravodivý elektrický pohon atraktivní pro pohon letounů. Domluvená spolupráce by měla vést ke spojení projektu Airbusu Cryoprop demonstrator a prototypu supravodivého 2MW motoru Toshiby, který je výsledkem půl století trvajícího úsilí.

 

Video: Airbus & Toshiba partner on superconductivity research

 

Literatura

New Atlas 23. 10. 2024.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:24.10.2024