Pokud jde o boj s emisemi uhlíku, letecká doprava je hodně na ráně. Ve vzduchu visí rozličné regulace a zákazy. Výrobci letadel ale, jak se zdá, neprodají kůži lacino. Je to dobře, protože vývoj nových technologií je vítězstvím pro všechny.
Společnost Airbus spojila síly s Toshibou a společně vyvíjejí superúčinný supravodivý letecký motor. Pohánět ho bude kapalný vodík, který bude současně chladit kryogenní pohon a další systémy. Kontrakt podepsali před pár dny na výstavě Japan Aerospace 2024.
Ze všech dostupných možností, jak snížit emise letecké dopravy, se v dnešní době jeví jako nejvíce nadějné využití vodíku jako paliva. Vodík nabízí relativně vysokou hustotu obsažené energie a současně má tu výhodu, že jeho spalováním vzniká čistá voda. Současně je ale také vodík poněkud uživatelsky náročný. Vodíkový pohon zabírá v letadle mnoho místa. Jedinou víceméně schůdnou variantou je používat pro letadla pohon s kapalným vodíkem. To je kryogenní záležitost s teplotou pod mínus 253 °C.
Koncept vodíkem poháněného letounu vypadá tak, že vodík vstupuje do palivových článků, které generují elektřinu, jak pro pohon, tak i pro další systémy letadla. Elektřina může nabíjet baterie anebo přímo pohánět motory. Problém je v tom, že klasické elektrické motory s dostatečným výkonem na to, aby byly pro takovou konfiguraci praktické, by byly velmi těžké. Mají nepříznivý poměr výkonu k váze motoru.
Ve snaze obejít toto omezení odborníci dceřiné společnosti Airbus UpNext a divize pro energetiku Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation vyvíjejí technologii, která zařídí, že před vstupem do palivových článků bude kapalný vodík chladit kryogenní supravodivý motor.
##seznam_reklama##
Supravodivý elektromotor je sice nutné udržovat v kryogenním stavu, ale má zásadní výhodu v tom, že je více než třikrát lehčí než standardní elektromotor se srovnatelným výkonem. Vzhledem k tomu je supravodivý elektrický pohon atraktivní pro pohon letounů. Domluvená spolupráce by měla vést ke spojení projektu Airbusu Cryoprop demonstrator a prototypu supravodivého 2MW motoru Toshiby, který je výsledkem půl století trvajícího úsilí.
Video: Airbus & Toshiba partner on superconductivity research
Literatura