O.S.E.L. - Dávno vyhaslé vulkány mohou být bohatým zdrojem vzácných zemin
 Dávno vyhaslé vulkány mohou být bohatým zdrojem vzácných zemin
Experimentální vulkanické erupce v laboratoři ukázaly, že by magma bohaté na železo, jehož původ je pro geology stále dost záhadný, mohlo poskytnout velké množství vzácných zemin. Nachází se v pravěkých vulkánech, které soptily před miliony let, na různých místech světa. Geologové by je měli pořádně prozkoumat.

Michael Anenburg. Kredit: Jamie Kidston/ANU.

Vzácné zeminy prožívají ohromný boom. Jsou životně důležité pro výrobu chytrých telefonů, plochých obrazovek, magnetů, vlaků, raket a větrných turbín, tedy technologií, bez nichž si současnost už ani neumíme představit. Problém je, že vzácné zeminy jsou doopravdy poměrně vzácné a je obtížné je získat z hornin. Aby toho nebylo málo, často se těží a zpracovávají v geopoliticky problematických lokalitách.

Impozantní komplex Ee Laco. Vpravo Pico Laco. Kredit: Daniel P. Gauer, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Michael Anenburg z Australian National University (ANU) a jeho spolupracovníci jsou přesvědčeni, že by zajímavým zdrojem prvků vzácných zemin mohl být záhadný typ ztuhlého magmatu v dávno mrtvých pravěkých vulkánech. Jde o magma, které je nápadné vysokým obsahem železa.

Anenburg s kolegy zjistili, že zmíněné magma bohaté na železo může obsahovat až stokrát větší množství vzácných zemin, než běžné magma, které dnes vytéká ze sopek. Jak říká Anenburg, nevíme o žádné dnešní erupci či aktivním vulkánu, kde by se magma bohaté na železo vyskytovalo. Ukazuje se ale, že se občas najde ve vyhaslých vulkánech, starých miliony let.

Logo. Kredit: ANU.

Badatelé doporučují, aby geologové prozkoumali dávno vyhaslé vulkány, které se nacházejí na různých místech planety, a zaměřili se na přítomnost vzácných zemin. Příkladem může být vulkanický komplex El Laco v Chile, jehož stáří je asi 2 miliony let. Tvoří ho kaldera a sedm stratovulkánů. Nejvyšším vrcholem je sopečný dóm Pico Laco, jehož nadmořská výška se udává kolem 5 400 metrů. Podle některých zpráv tam ještě jsou aktivní fumaroly. El Laco chrlilo lávu záhadného původu s vysokým obsahem magnetitu, čili oxidu železnato-železitého.

Vědce k těmto závěrům dovedly simulované vulkanické exploze v laboratoři. Použili horniny podobné těm ze zmíněných vyhaslých vulkánů, dali je do pece, kde vytvořili vysoký tlak a extrémně vysokou teplotu, aby horniny prošly fází magmatu. Pak se ukázalo, že výsledné magma obsahuje velké množství vzácných zemin. Teď se zdá, že by magma bohaté na železo mohlo zlepšit situaci kolem vzácných zemin.

Video: Geologists solve puzzle that could predict valuable rare earth element deposits

ANU 16. 9. 2024.

Geochemical Perspectives Letters online 24. 9. 2024.

Datum:01.10.2024