O.S.E.L. - „Věčný“ 5D paměťový krystal uchová 360 TB dat miliardy let
 „Věčný“ 5D paměťový krystal uchová 360 TB dat miliardy let
Britští tvůrci 5D paměťového krystalu, v němž jsou data uložena v nanostrukturovaném křemeni, do něhož zapisuje ultrarychlý femtosekundový laser, zapsali na jeden takový krystal kompletní lidský genom. Momentálně je uložený v archívu projektu Memory of Mankind, v solném dolu v rakouském Hallstattu.

Paměťový krystal s lidským genomem. Kredit: University of Southampton.

Jak se zdá, lidé mají potřebu o sobě vytvářet zprávy, které pak posílají na velmi vzdálená místa nebo do vzdálených časů. V každé učebnici nebo encyklopedii je k vidění pozlacená plaketa s informacemi o lidstvu, kterou mají na palubě sondy Pioneer 10 a 11, vypuštěné v letech 1972, respektive 1973.

Peter Kazansky. Kredit: University of Southampton.

Pokud jde o poselství v čase, snad úplně každý slyšel nebo se i účastnil uložení nebo naopak otevření časové schránky, ve které lidé zanechají rozmanitá poselství potomkům. Tým britské University of Southampton před časem vytvořil upgradovanou verzi časové schránky pro 21. století. Jde o 5D paměťový krystal, který pojme 360 TB dat. Jeho tvůrci jsou přesvědčeni, že uloží data na miliardy let, pochopitelně pokud nebude během té doby zničen.

Peter Kazansky a jeho spolupracovníci měli poněkud bizarní nápad a uložili na jeden takový krystal celý lidský genom. Přiblížili se tím egyptským balzamovačům, kteří připravovali zemřelé faraony na barvitý posmrtný život. Jejich počínání dnes hodnotíme s chápavým úsměvem a není vyloučeno, že stejně budou potomci pohlížet na ukládání genomů na paměťové krystaly. Na důkladném čtení blíže neupřesněného genomu se podílela společnost Helixwork Technologies.

Lidské vědění v solném dolu. Kredit: Martin Kunze, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Kazansky se netají tím, že bychom to mohli rozjet ve velkém a uložit na paměťové krystaly genomy organismů, kolik jich jen zvládneme. Pokud by takové snahy byly úspěšné, vlastně bychom tím zmrazili evoluci v dnešní podobě. Genomy jsou všechno, jen ne nehybné a stálé. Spíš jsou jako řeka, co se neustále mění v čase a nikdy není stejná.

Technologii 5D paměťového krystalu vyvinuli už před desetiletím v southamptonském centru Optoelectronics Research Center (ORC). Data jsou uložená v nanostrukturovaném křemeni, do kterého je zapisuje ultrarychlý femtosekundový laser. Zápis dat využívá 3 prostorové a 2 optické dimenze, proto celkem 5D. Uložená data by měla vydržet mráz a horko až 1 000 °C, nárazy až do síly 10 tun na centimetr čtvereční i dlouhodobé působení kosmického záření.

V krystalu, který obsahuje lidský genom, je také uložený vizuální návod, který by měl instruovat kohokoliv inteligentního, kdo takový krystal během budoucích miliard let najde a rovnou ho nespolkne, co vlastně krystal obsahuje a jak tuto informaci využít.

Krystal s lidským genomem je momentálně uložen v archívu projektu Memory of Mankind, který se nachází poblíž České republiky, v solnému dolu v rakouském Hallstattu. Celý tento archív je vlastně ambiciózní časová schránka, která má uchovávat současné vědění lidstva, pro případ nějaké katastrofy či globální amnézie.

Video: Human Genome Stored on 5D Memory Crystal Which Can Last Billions of Years | World News | WION

New Atlas 19. 9. 2024.

University of Southampton 19. 9. 2024.

Datum:21.09.2024