O.S.E.L. - Mikrojadernou baterii pohání polymerový krystal se špetkou americia
 Mikrojadernou baterii pohání polymerový krystal se špetkou americia
Čínský tým vyvinul pozoruhodnou mikrojadernou baterii, která jako zdroj energie využívá přízračně zeleně světélkující polymerový krystal s malým množstvím radioaktivního americia. Dodává sice jen 139 mikrowattů na 1 curie radioaktivity, ale zvládne to stabilně po dlouhé desítky let, jak věří tvůrci baterie.

Mikrojaderná baterie. Kredit: Li et al (2024), Nature.

V Číně se očividně inspirovali ikonickou rekvizitou příběhů science-fiction, v nichž energii dodávají přízračně zářící krystaly. Vyvinuli „mikrojadernou baterii,“ která podle nich může dodávat sice nevelké množství energie, ale velice dlouho, celé desítky let.

Logo. Kredit: Soochow University.

S jadernými bateriemi jsme se na OSLU již setkali. V zásadě vždy jde o určité množství radioaktivního materiálu, který je uložen ve spolehlivém obalu a radioaktivní rozpad poskytuje energii, typicky po dlouhou dobu. Některé technologie tohoto typu přímo převádějí radioaktivní záření na elektřinu, jiné zase využívají teplo či světelnou energii vznikající při radioaktivním rozpadu.

Schéma fungování mikrojaderné baterie. Kredit: Soochow University.

Jak kouzelně uvádí Michael Irwing na platformě New Atlas, čínští tvůrci zvolili druhou z uvedených možností a využívají světlo z doslova komiksově zářícího krystalu. Energii v mikrojaderné baterii generuje malé množství radioaktivního americia, které je uložené v polymerovém krystalu. Výsledkem je stabilní přízračně zelená záře, připomínající noční výzdobu dětského pokojíku nebo psytranceové party.

Zeleně zářící krystal doplňuje drobný fotovoltaický článek, který převádí zelené záření na elektřinu. Vnějším obalem mikrojaderné baterie je vrstva křemene, která zabraňuje únikům radiace. Podle čínského týmu stovky hodin testů prokázaly, že mikrojaderná baterie představuje trvalý zdroj energie, který, jak odhadují, vydrží desítky let. Účinnost mikrojaderné baterie je velmi vysoká, ale jde pochopitelně jen o velmi malé množství energie, 139 mikrowattů na 1 curie (Ci).

Pro takovou baterii se nabízejí velmi široké možnosti využití. Mikrojaderná baterie bude dodávat energii bez ohledu na extrémy prostředí, pokud jde o teplotu, tlak nebo třeba magnetické pole. Může pohánět senzory, mikroboty a podobná zařízení třeba i na vulkánu, na dně oceánu nebo ve vesmírném prostoru, nemluvě o slibném zpravodajském a vojenském využití.

Video: 2187 - The 50 Year Nuclear Battery From China And How To Make Your Own Version

New Atlas 19. 9. 2024.

Nature online 18. 9. 2024.

Datum:20.09.2024