Ve vývoji autonomních vojenských letounů se zřetelně prosazuje nový trend. Už není tak zásadní, aby byl letoun autonomní do té míry, že to bude geniální myslitel, který by přechytračil nejbystřejšího pilota. Moderní konflikty rozhoduje spíše kvantita. Mottem současného vývoje autonomních letounů se stala nízká cena, přinejmenším relativně nízká, spojená s postradatelností.
Tímto směrem se vydali i Scaled Composites, které momentálně vlastní korporace Northrop Grumman. V těchto dnech se blýskli prvním letem jejich pozoruhodného prototypu stroje Model 437 Vanguard Loyal Wingman. Jde o koncept odvozený od staršího designu Scaled Composites Model 401, který poprvé vzlétl v roce 2017.
Oba modely, 401 i nový 437, jsou součástí úsilí Scaled Composites vyvinout autonomní letoun, který by zvládl větší počet rozmanitých misí, sám i v týmu s pilotovanými letouny, ale zároveň by byl dostatečně levný a praktický pro výrobu ve velkém. Takový letoun by rovněž bylo možné použít jako postradatelný ve velmi obtížných či vyloženě sebevražedných misích.
Model 437 Vanguard Loyal Wingman se poprvé odlepil od země ve čtvrtek 29. srpna (2024). Na zveřejněných snímcích je ihned patrné, že to s autonomním řízením tohoto letounu bude poněkud komplikované. Vanguard Loyal Wingman má kokpit a v kokpitu sedí pilot, který vypadá velmi lidsky. Není sice jasné, o co přesně jde, ale nejpravděpodobnějším vysvětlením podle Davida Szondyho z platformy New Atlas je, že Scaled Composites v této fázi testují aerodynamiku a mechanické vlastnosti letounu spíše než autonomní řízení a avioniku.
Letoun má rozpětí křídel i délku shodně 12 metrů. Pohon zajišťuje jediný motor Pratt & Whitney 535, s jehož pomocí letoun unese náklad o hmotnosti 900 kilogramů, který je součástí maximální vzletové hmotnosti 4,5 tuny. Náklad může zahrnovat dvě střely typu vzduch-vzduch středního doletu AIM-120 AMRAAM, umístění v pumovnici. Vanguard Loyal Wingman vydrží ve vzduchu až 6 hodin a jeho dolet je asi 5 558 kilometrů.
##seznam_reklama##
Stroj při jeho prvním letu pilotoval zkušební pilot Brian Maisler. Let si pochvaluje a je rád, že se premiéra letounu ve vzduchu ukázala jako úspěšné završení dvou let tvrdé práce. Vanguard Loyal Wingman bude jistě stát za pozornost i do budoucna.
Video: Scaled Composites - Celebrating 40 Years
Literatura