O.S.E.L. - Star Catcher připravuje solární vesmírnou energetickou síť
 Star Catcher připravuje solární vesmírnou energetickou síť
Orbitální solární energetika obvykle počítá s tím, že půjde o těžbu solární energie na oběžné dráze a její následné posílání energetickým paprskem na Zemi. Star Catcher hodlá vybudovat síť satelitů, které budou těžit solární energii a poté ji koncentrovanou posílat do solárních panelů jiných satelitů na orbitě.

Vesmírná energetická síť. Kredit Star Catcher.

Ještě nedávno to byla čistokrevná science-fiction. Dnes už ale orbitální solární energetika prosakuje mezi slibné koncepty, které by mohly v dohledné budoucnosti zajistit spoustu energie. Není divu, solární energie je ve vesmíru dostupná nonstop a pozemské povětrnostní vlivy jsou na ní krátké. Představa, že budeme ve vesmíru těžit solární energii a posílat ji na Zemi, získává reálné obrysy.

Klasický model orbitální solární energetiky. Kredit: Tylerhung445, Wikimedia Commons.

Společnost Star Catcher Industries má na mysli něco trochu jiného, i když jejich plány jsou rovněž ambiciózní a pozoruhodné. Nedávno sehnali financování ve výši 12,25 milionů dolarů, s jejichž pomocí pracují na koncept první solární vesmírné energetické sítě (space-based energy grid). Jde o to, že by orbitální solární farmy těžily energii, ale namísto na Zemi by ji posílaly dalším satelitům na oběžné dráze.

Nedávný experiment MAPLE představuje milník ve vývoji solární energetiky. Kredit: Caltech.

Hodlají vybudovat síť satelitů Star Catcher Network, kterou by tvořily satelity Power Node. Tyto satelity by těžily solární energii, koncentrovaly by ji a v podobě energetického paprsku ji posílaly dalším satelitům. Star Catche tvrdí, že každý „uzel“ takové sítě by mohl poskytovat až 150 kW přenosové kapacity, a také posílat energii do více satelitů současně. Majitelé satelitů by poskytli společnosti Star Catcher data o oběžné dráze, aby mohla jejich satelity sledovat a posílat jim energii.

Klíčovou výhodou takové vesmírné energetické sítě by mělo být, že satelity zákazníků nebude nutné nijak upravovat. Koncentrovaná energie od Star Catcheru by měla být kompatibilní se stávajícími solárními panely sond. Dodávala by jim 5 až 10násobek energie, oproti té, jakou dnes přijímají od Slunce.

Pokud jde o obchodní model, klienti by měli využívat průběžné platby. Ve Star Catcheru odhadují, že by cena za energii měla u satelitů, které využijí vesmírnou energetickou síť, zhruba klesnout na polovinu. Technické detaily o systému společnosti Star Catcher zatím nejsou příliš známé. Na rok 2025 plánují demonstrační experiment na oběžné dráze. Uvidíme, jak jim to půjde.

Video: How Does Wireless Power Transfer Work?

New Atlas 28. 7. 2024.