Novozélandští Dawn Aerospace od roku 2020 vyvíjejí kosmoplán Dawn Mk-II Aurora. Měl by to být opakovaně použitelný prostředek k letům na orbitu. Až tak, že by měl být použitelný vícekrát v jediném dni. Od roku 2021 absolvoval asi pět desítek letů s tryskovým pohonem a od loňska (2023) testuje i let s raketovým pohonem.
V těchto dnech Dawn Aerospace získali oficiální souhlas novozélandského Civil Aviation Authority k provedení zkušebních letů bez omezení rychlosti. Jak trefně poznamenává Paul Ridden na platformě New Atlas, jako by kosmoplánu Aurora konečně odmontovali dětská kolečka.
Podle šéfa Dawn Aerospace Stefana Powella je to samozřejmě významný průlom. Týká se to hlavně nadzvukové rychlosti. Aurora by se měla, jak říká Powell, stát prvním soukromě financovaným bezpilotním prostředkem, který pokoří rychlost zvuku. Dosavadní lety Aurory s raketovým pohonem na kerosen s peroxidem vodíku byly skromné. Kosmoplán dosahoval rychlostí kolem 315 km/h a výšky něco přes 1 800 m.
S novým povolením může Aurora létat do výšky téměř 25 kilometrů a neomezenou rychlostí. Jak se chlubí Powell, až Aurora poletí na plný plyn, měla by být rychlejší a měla by dolétnout výš, než doposud zvládl jakýkoliv letoun startující z ranveje. O svůj rekord se musí bát i stále nepřekonaný Lockheed SR-71 Blackbird (rychlost: 3,29 Ma, výška plynulého letu: 25,9 km).
Nové kolo testů Aurory by mělo začít již tento měsíc. Nejbližším cílem Dawn Aerospace je dosáhnout rychlosti 1,1 Ma, tedy těsně překonat rychlost zvuku a také dosáhnout výšky přes 21 kilometrů. Podle dostupných informací rovněž plánují ověřit intenzivní opětovnou použitelnost kosmoplánu. Jinými slovy, Aurora by měla letět dvakrát v jednom dni.
##seznam_reklama##
Záměrem Dawn Aerospace je dostat Auroru do rychlostí přes 3 Ma při letu s nákladem a současně pracovat na vývoji bezpilotního kosmoplánu, který se dostane do výšky přes 100 km mnohokrát za rok. Zatím mají našlápnuto dobře, uvidíme, jak se jim povede dál.
Video: Mk II Aurora Static Hotfire test, 26/06/2024
Video: Watch as the Mk-II rocket engine is put through its full range of transitions
Literatura