Není tajemstvím, že Japonsko vymírá. V jejich ekonomice schází víc a víc lidí a geopolitické zkušenosti ukazují, že z řady důvodů není úplně nejlepší nápad řešit demografické problémy masivním dovozem lidí z jiných zemí. V případě Japonska je to velmi křiklavé, protože jejich kultura je zcela unikátní v mnoha aspektech. Nenajdete zemi, která by byla Japonsku alespoň zčásti podobná, nemluvě o tom, že lidé z mnoha okolních zemí Japonce stále ještě nenávidějí, kvůli zvěrstvům za 2. světové války.
Hrozivý problém se rýsuje například v logistice. Lidé v Japonsku stále více nakupují online a současně klesá počet lidí v přepravě zásilek. Odborníci předpovídají, že v roce 2030, tedy velmi brzy, se asi 30 procent zásilek nedostane na místo určení, protože nebude nikdo, kdo by je tam dopravil.
Japonská vláda to hodlá urychleně řešit a přitom chce zabít dvě mouchy jednou ranou. Automobilová doprava totiž produkuje značné množství emisí, které by nebylo úplně od věci snížit. Podle informací The Japan News v Japonsku od letošního února (2024) experti diskutují o poměrně divokém a bezesporu velice ambiciózním projektu, monstrózním automatizovaném nákladním dopravníkovém systému, který by propojil klíčová japonská města Tokio a Ósaku.
Jde o mamutí víceproudový dopravníkový pás pro přepravní kontejnery o délce zhruba 500 kilometrů, který by nahradil asi 25 tisíc nákladních automobilů. Japonská administrativa to zjevně myslí vážně, protože před týdnem tyto plány zveřejnili. Přepravu zásilek mezi Tokiem a Ósakou chtějí zahájit v roce 2034.
Podle dosavadních plánů by tento přepravní systém vedl podél dálnic nebo případně v tunelech pod nimi, což by určitě byla dražší varianta. Jen tunely by přišly asi na 23 miliard dolarů. Alternativním řešením je, že by v takových tunelech nebo nově vybudovaných komunikacích s minimem zatáček vozily zásilky autonomní nákladní automobily.
##seznam_reklama##
Japonský ministr dopravy a turismu (Land, Infrastructure, Transport and Tourism Minister) Tetsuo Saito potvrzuje vážný zájem administrativy vyřešit jedním tahem logistickou krizi i omezit emise automobilové dopravy. Jeho ministerstvo vyzvalo soukromé společnosti, aby tento projekt financovaly. Bude velmi zajímavé sledovat, do čeho se Japonci pustí.
Video: ELECON DOWN HILL CONVEYORS
Literatura