O.S.E.L. - Mayman Aerospace vyvinuli rychlý autonomní bojový letoun Razor VTOL
 Mayman Aerospace vyvinuli rychlý autonomní bojový letoun Razor VTOL
Tvůrci proudového létajícího motocyklu P2 Speeder Mayman Aerospace nahradili lidského pilota pokročilou inteligencí Skyfield. Vznikl autonomní letoun Razor VTOL, s nímž se počítá pro vojenské účely. Může fungovat jako šikovný náklaďák, sofistikovaný cvičný cíl, výkonný průzkumný letoun, levná střela s plochou dráhou letu anebo autonomní bitevník s protitankovými střelami.

Razor jako autonomní bitevník. Kredit: Mayman Aerospace.
Razor jako autonomní bitevník. Kredit: Mayman Aerospace.

Kalifornská společnost Mayman Aerospace (dříve JetPack Aviation) před 2 lety představila funkční prototyp létajícího motocyklu s kolmým startem a přistáním P2 Speeder. Letos na tuto technologii navázali s tím, že vynechali lidského pilota a vznikl pokročilý dron pilotovaný umělou inteligencí.

 

Razor VTOL s protitankovými raketami. Kredit: Mayman Aerospace.
Razor VTOL s protitankovými raketami. Kredit: Mayman Aerospace.

Jmenuje se Razor VTOL a Mayman Aerospace ho představili veřejnosti v podobě 3D tištěného modelu na nedávné akci amerických Speciálních sil SOF Week 2024, která se odehrála ve dnech 6. až 10. května (2024) v Tampě na Floridě. Razor představuje celou novou rodinu autonomních vojenských letounů, které jsou určené pro rozmanité mise.

 

Podle Mayman Aerospace je Razor poháněn čtyřmi proudovými motory na kardanových závěsech s vektorovým tahem, které nejsou náročné na konkrétní typ paliva. Palivo přitom lze natankovat během pár minut, což představuje značnou výhodu oproti podobným strojům na elektrický pohon, které jsou vybavené bateriemi.

 

Razor jako cvičný cíl. Kredit: Mayman Aerospace.
Razor jako cvičný cíl. Kredit: Mayman Aerospace.

Razor jako letoun typu (HS) VTOL (High-Speed Vertical Take-Off and Landing) potřebuje ke startu a přistání pouze plochu o velikosti cca 3 krát 3 metry. Dosahuje impozantní rychlosti 800 km/h. Doletí do výšky 6 kilometrů a do vzdálenosti přes 650 kilometrů. Unese rozmanitý náklad rozumné velikosti, od zdravotnického materiálu až po rakety Hellfire. Podle varianty zvládne 45 až 450 kg, přičemž náklad může být umístěný v letounu i na letounu.

 

Pilotování dronu má na starost umělá inteligence Skyfield, která je navržená tak, aby bez potíží fungovala s již existujícími navigačními, průzkumnými, výzvědnými a řídicími systémy. Zásadní výhodou je, že si Skyfield udržuje situační povědomí a může navigovat v prostředí bez dostupného GPS signálu. Také identifikuje možné hrozby, proti nimž používá obranná opatření. Skyfield funguje i jako „hejnová inteligence“ a může řídit jednotky s až tisícovkou Razorů současně.

##seznam_reklama##

Pokud jde o využití autonomního letounu Razor VTOL, v první řadě se nabízejí logistické mise. Razor může rychle převážet kriticky důležité zásoby a materiály v prakticky jakémkoliv prostředí. Rovněž je možné natřít Razor na oranžovo a používat ho jako sofistikovaný cvičný cíl, který může simulovat dynamiku stíhacích letounů nebo helikoptér.

 

Nahrazením nákladu bojovou hlavicí se z Razoru stane levná střela s plochou dráhou letu. Při osazení výkonným senzory to zase bude autonomní průzkumný letoun. A může samozřejmě vyrazit do boje, přičemž pod křídly může nést rakety vhodné velikosti, například střely vzduch-země jako americké AGM-114 Hellfire nebo britské Brimstone.

 

Video: JetPack Aviation představuje: Skutečný létající motocykl – VTOL P2 Speeder

 

Literatura

New Atlas 9. 5. 2024.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:15.05.2024