Představte si, že děláte zajímavý výzkum. Je pracný a velmi by se hodila pomoc „občanských vědců,“ tedy dobrovolníků z řad veřejnosti. Přesněji řečeno obrovského počtu občanských vědců. Má to ale háček. Jde o biologii, kterou veřejnost považuje za nudnou, ještě ke všemu biologii střevního mikrobiomu, tedy toho nepopsatelného materiálu, který má každý z nás uvnitř střev. Jak to uděláte?
Na kanadské McGill University měli úchvatný nápad. Domluvili se s Gearbox Software, přibrali ještě Massively Multiplayer Online Science s Microsetta Initiative a vyvinuli pozoruhodnou minihru, která se v dubnu 2020 objevila v populární action role-playing first-person looter shooter videohře Borderlands 3, jejímž tvůrcem je právě Gearbox Software.
Minihra Borderlands Science! představuje jednu z mnoha volitelných misí Borderlands 3. Je to vlastně stylizovaný hrací automat, který se nachází na Sanctuary III, což je kosmická loď a zároveň domovská základna v této hře. Tvůrci minihry kreativně využili specifický komiksový design her Borderlands, zpracovali původní vědecký výzkum, v němž jde o mapování DNA mikrobů lidské střevní mikroflóry, do podoby minihry a angažovali Mayim Bialik z Big Bang Theory, která je vědecky bádající herečkou. Anebo hrající vědkyní?
Výsledkem je ohromující úspěch. Když hráči hrají Borderlands Science!, tak vlastně provádějí alignment celkem asi 1 milionu sekvencí 16S ribozomální RNA. Než se podle sekvencí vyhotoví fylogenetický strom, je nutné sekvence srovnat, čili udělat alignment tak, aby si navzájem odpovídaly stejné úseky. Což se snadněji řekne, než udělá. V mnoha případech je to nejsložitější krok příslušného výzkumu. Výsledkem je hypotéza, co může být lechtivě blízko hranice mezi vědou a uměním a u nováčků často také studená sprcha pro jejich představy o objektivitě vědy.
Drtivá síla občanské vědy ale dokáže zázraky. Borderlands Science! hrálo přes 4 miliony hráčů, kteří vyřešili přes 135 milionů dílčích kvízů. Díky tomu jde o jeden z největších projektů občanské vědy všech dob. Jak potvrzuje nedávnou analýzou Jérôme Waldispühl se svými kolegy, masa hráčů svým výkonem porazila nejlepší soudobé výpočetní metody.
##seznam_reklama##
Zásadní inovací Borderlands Science! je zdařilé výrazné zjednodušení toho, co musejí dělat hráči, tedy gamifikace. Hráči řeší krátké dílčí kvízy. Když jich zvládnou jen pár, nic se neděje. Je to velký posun oproti známé výzkumné hře Foldit, u které když hráč po 10 minutách snažení vzdá skládání struktury proteinu, je přínos pro vědu nulový.
Při tvorbě výzkumných her pro občanskou vědu je nutné zručně balancovat zjednodušení a zábavnost na jedné straně s uplatněním pro výzkum. Není to jednoduché, ale Waldispühlův tým to dokázal. Získali cenné výsledky, nemluvě o zdařilé popularizaci vědy. Více takových (mini)her!
Video: Borderlands 3 - Official Science Trailer
Literatura