Když německá armáda nasadila zázračnou zbraň V-1, první masově používanou střelu s plochou dráhou letu na světě, bylo to naštěstí příliš pozdě na to, aby mohla něco podstatného ve válce změnit. Technicky vzato byla ale V-1 úspěšná, rozhodně mnohem úspěšnější než německá bombardovací kampaň ve Velké Británii nebo balistická raketa V-2. Měla relativně jednoduchý design a řadu předností, které z ní mohly udělat zničující zbraň. Štěstí, že nacisti nebyli nejostřejšími tužkami na polici.
Jedním z úspěšných prvků střely V-1 byl i jednoduchý reaktivní pulzační pohon (pulsejet). Od té doby se objevilo mnoho sofistikovanějších reaktivních pohonů. Ale technologický vývoj je někdy nevyzpytatelný. S příchodem dronů se vynořila silná poptávka po laciných letounech, které by byly výkonné a přitom by je bylo možné vyrábět rychle a v ohromujících počtech. Tak se stalo, že pulzační pohon, v němž je jen málo pohyblivých komponent, dostal novou šanci.
Sáhl po něm americký startup Wave Engine Corp. z Baltimore a použil ho v experimentálním dronu Scitor-D. Je to unikátní záležitost. Jako kdyby střela V-1 vylezla z hrobu v podobě technologické zombie a dělala bezbožné věci s Warthogem (Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II). Přesně tak totiž Scitor-D vypadá. Je to zmenšená kopie designu letounu A-10 vybavená masivní trubicí pulzačního pohonu.
Scitor-D je vlastně jedním z celé řady experimentálních dronů, s nimiž Wave Engine vyvíjejí koncept levného tryskového dronu na jedno použití. Dron, jehož vzletová hmotnost je zhruba 45 kg, nedávno absolvoval demonstrační let s konvenčním startem i přistáním. Byl vybavený pohonem o tahu větším než 22,5 kg. Wave Engine testují pulzační pohon za rychlostí do 322 km/h, ale prý je to dané omezeními při testech zvládne i vyšší rychlosti.
Wave Engine zároveň představili nový sériově vyráběný pulzační pohon J-1. Jde o lehčí a více aerodynamickou verzi pohonu, s nímž demonstračně letěl Scitor-D. Rovněž oznámili, že vyvíjejí mnohem výkonnější pulzační pohon s tahem až 113 kg. Takový pohon by stačil pro dron nebo třeba rakety o váze až 454 kg.
##seznam_reklama##
Testy pulzačního pohonu jsou v plném proudu. Wave Engine zkoušejí různé konfigurace pohonu i různá paliva, včetně benzínu, paliva s kerosinem, a také biopaliva na bázi etanolu. Bude zajímavé sledovat, co pulzační pohon přinese. Nabízejí se například levné střely s plochou dráhou letu, klamné cíle nebo hejna tryskových dronů.
Video: Wave Engine Corp. Flight Video
Video: Wave Engine Corp. Flight Video Collection 2
Video: V1 Pulse Jet Engine sound
Literatura