Když se vám podaří udržet drony s dlouhou výdrží ve vzduchu po velmi dlouhou dobu, získáte tím nový prostředek s velmi zajímavými možnostmi. Mohou dělat průzkum, hlídkovat nebo třeba přenášet komunikaci, jako velmi nízko letící satelity. Technologie, která tohle zajistí, by mohla vést k extrémní decentralizaci a flexibilitě operací, vojenských, ale i civilních.
Divize inovací Airbusu UpNext testuje autonomní systém, který by tohle mohl nabídnout. Jmenuje se Auto'Mate a je založený na tom, že inteligence na tankovacím letounu přebírá kontrolu nad letounem, který potřebuje doplnit palivo. Auto'Mate ovládne přilétající letoun ve vzdálenosti několika kilometrů od tankeru. Poté ho navede do letu ve formaci s tankerem, přičemž využívá navigaci podporovanou umělou inteligenci a technologie pro zajištění kooperativního letu.
Jakmile je tanker ve formaci s letounem, který tankuje, běží všechno jako na drátkách. Tanker spustí tankovací systém, hadicí proteče palivo a letouny se zase navzájem vzdálí. Systém Auto'Mate předá řízení letounu, který doplňoval palivo, zpátky, ať už ho pilotuje inteligence nebo lidská posádka.
Pro Airbus to není jenom snění. Teď v listopadu (2023) podnikli v pořadí již druhý zkušební let se systémem Auto'Mate. Systém byl instalovaný na palubě tankeru Airbus A310 MRTT, který během letu převzal kontrolu nad třemi drony DT-25. Auto'Mate je navedl do pozice pro tankování paliva. Od té chvíle probíhala simulace tankování, která využívala reálná data z dotyčných letounů.
##seznam_reklama##
Auto'Mate podle dostupných informací využívá různé typy kamer, vysoce přesnou GPS navigaci, LiDAR, a také utajované komunikační kanály a systém pro vyhýbání se kolizi při letu v těsné blízkosti. Zatím není jasné, kdy dojde na kompletní zkušební let s reálným tankováním paliva. Natož kdy Auto'Mate nastoupí do práce. Je to ale každopádně pozoruhodná technologie, kterou se určitě vyplatí sledovat.
Video: Auto'Mate completes first flight test - Full Documentary
Literatura