V roce 2021 jsme byli svědky toho, jak americké námořnictvo po několikaletém úsilí, které bylo v podstatě úspěšné, zařízlo náročný projekt elektromagnetického kolejnicového děla, railgunu. Zbraň fungovala, odpalovala projektily, ale místo praktického využití se ocitla ve slepé uličce. Námořníci zjistili, že jim railgun za stávající situace a při současném stavu loďstva vlastně k ničemu není.
Japonsko, jak se zdá, má poněkud jiný názor. Japonská vládní agentura ATLA (Acquisition Technology & Logistics Agency), vyvíjí stejnojmenný railgun, který nedávno úspěšně otestovali střelbou na námořní platformě. Podle agentury ATLA to bylo poprvé, kdy někdo provedl s railgunem námořní test. Pro Japonsko je to významný milník. Počítají s využitím railgunu na moři i na souši.
Dostupné informace o testech nebo i o samotném railgunu jsou, jak jinak, skromné. ATLA postavila prototyp railgunu „střední velikosti.“ Vystřeluje 40 mm ocelové projektily o hmotnosti 320 gramů. Projektily by měly vylétat rychlostí asi Mach 6,5, přičemž jeden výstřel spotřebuje5 MJ energie. ATLA cílí vývoj railgunu tak, aby zvládl 20 MJ na jeden výstřel.
V současnosti není ani jasné, které lodě japonských námořních sil sebeobrany (JMSDF) budou vyzbrojeny railguny. Nejspíš půjde o některé torpédoborce, jako jsou například relativně moderní raketové torpédoborce třídy Atago. Japonsko má takové torpédoborce dva, DDG-177 Atago a DDG-178 Ashigara. Ještě slibnějšími kandidáty jsou novější raketové torpédoborce třídy Maja (DDG-179 Maja a DDG-180 Haguro).
Vzhledem rychlosti projektilů railgun představuje atraktivní obranný systém proti celé řadě hrozeb ze vzduchu, včetně hypersonických střel s plochou dráhou letu i hypersonických balistických střel. Podle dostupných zpráv ATLA počítá i s instalací určitého počtu railgunů na automobilové platformy, které by rovněž byly součástí obrany proti útokům ze vzduchu, včetně hypersonických.
##seznam_reklama##
Japonský „střední“ railgun je oproti dnes již opuštěným americkým projektům méně ambiciózní. Jeho provoz je méně náročný a spotřebuje méně energie. S tím také souvisejí poněkud omezené možnosti využití. Vypadá to ale, že i takový railgun je pro Japonsko smysluplný. Navíc již existují náznaky, že by se k agentuře ATLA a vývoji jejich railgunu mohli připojit američtí kontraktoři, pokud se japonský railgun ukáže jako životaschopný. Jak se zdá, technologie elektromagnetického děla ještě není úplně na odpis.
Video: The Japan ATLA and Self-Defense Force conducted the world's first offshore firing test of a railgun!
Video: ATLA
Literatura