O.S.E.L. - Bezpilotní Droneliner by mohl srazit cenu letecké nákladní dopravy
 Bezpilotní Droneliner by mohl srazit cenu letecké nákladní dopravy
Letecká přeprava nákladů je rychlá ale drahá. Dálkově řízené tryskové nákladní letouny Droneliner s hybridním pohonem by mohly nabídnout podstatně levnější a efektivnější přepravu nákladů. Ušetří palivo, poskytnou více prostoru pro náklad a nepotřebují kokpit s posádkou.

 

Dvoumotorový Droneliner DL350. Kredit: Droneliner.
Dvoumotorový Droneliner DL350. Kredit: Droneliner.

Letecká nákladní doprava je v dnešní době nejrychlejší dostupnou přepravou nákladů. A současně také nejdražší. Bezpilotní nákladní letoun Droneliner stejnojmenného britského startupu by to mohl změnit. Jeho design nezahrnuje prostory pro lidskou posádku a je více vstřícný vůči transportu nákladů, ve srovnání s klasickými dopravními letouny.

Nakládanín Dronelineru. Kredit: Droneliner.
Nakládanín Dronelineru. Kredit: Droneliner.

 

V současné době má většina nákladních letadel válcovitý tvar s konkávními vnitřními stěnami, protože jde o upravená letadla pro přepravu cestujících. Podle startupu Droneliner to vede ke značnému plýtvání prostorem při přepravě klasických nákladů ve tvaru kvádru. U těchto letounů je také nutné manipulovat s nákladem na boku letounu a část vnitřního prostoru zabere kokpit s posádkou.

 

Droneliner DL200 s jedním motorem. Kredit: Droneliner.
Droneliner DL200 s jedním motorem. Kredit: Droneliner.

Droneliner má naproti tomu více pravoúhlý tvar, což umožňuje nakládat a vykládat klasické 6metrové přepravní kontejnery buď přední, nebo zadní částí letounu. Na palubě dronu není žádná lidská posádka, stroj je dálkově ovládaný pozemními operátory. O pohon Dronelineru se postarají jeden či dva turbodmychadlové motory, které by měly používat biopalivo SAF (Sustainable Aviation Fuel), případně vodík. I kdyby ale Droneliner letěl na konvenční fosilní palivo, pohyb po ranveji, start a přistání zajistí elektrická komponenta hybridního pohonu.

 

Dronelinery by měly létat ve dvou variantách. Jednomotorový DL200 pojme 36 až 40 kontejnerů ve dvou patrech a uveze náklad o maximální hmotnosti 200 tun. Varianta DL350 se dvěma motory přepraví 70 až 80 kontejnerů ve třech patrech, přičemž náklad může mít maximální hmotnost 350 tun. Obě varianty Dronelineru by měly doletět 12 038 kilometrů.

 

##seznam_reklama##

Startup Droneliner přiznává, že jejich bezpilotní nákladní letouny jsou zatím spíše jen ve fázi konceptu. Pokud ale uspějí s jejich vývojem, Dronelinery by mohly snížit cenu za leteckou přepravu nákladu o více než 70 procent. Také by měly být velmi efektivní, pokud jde o spotřebu paliva, což by mělo ušetřit spoustu paliva, a také spoustu emisí.

 

Literatura

New Atlas 2. 10. 2023


Letadla vyšla z módy, zatěžují klima. Kdo létá, ničí planetu. (Greta Thunberg).


 


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:05.10.2023