O.S.E.L. - Boom testuje pojíždění na ranveji s prototypem nadzvukového letounu XB-1
 Boom testuje pojíždění na ranveji s prototypem nadzvukového letounu XB-1
Společnost Boom Supersonic pokročila ve vývoji nadzvukového dopravního letounu. Jejich prototyp XB-1 úspěšně zvládl testy na ranveji a získal certifikát FAA, díky němuž míří k prvnímu letu. Prototyp s rozpětím křídel 5,2 metrů by mohl dosáhnout rychlosti až Mach 1,7. Připravte se na nadzvukovou dovolenou.

Prototyp XB-1. Kredit: Boom Supersonic.
Prototyp XB-1. Kredit: Boom Supersonic.

Britsko-francouzský nadzvukový dopravní letoun Concorde byl stejně ikonický jako propadák. Davy ho milovaly a zároveň byl slepou uličkou. Až teď, celých 20 let od jeho posledního letu (2003), se konečně začínají rýsovat nové pokusy o nadzvukovou dopravu, které snad dopadnou lépe.

 

Boom mají certifikát FAA v kapse. Kredit: Boom Supersonic.
Boom mají certifikát FAA v kapse. Kredit: Boom Supersonic.

V současné době je ve hře celá řada projektů nových nadzvukových letounů v různé fázi vývoje. Ukazuje se, že jedním z největších problémů je vývoj designu letounu, který by si poradil s nejpalčivějším zdrojem námitek úřadů i veřejnosti proti nadzvukové dopravě. Tím je nechvalně známý sonický třesk, který by měl být u nových letounů omezen na naprosté minimum

 

Pojíždění na ranveji ve středisku Mojave Air & Space Port. Kredit: Boom Supersonic.
Pojíždění na ranveji ve středisku Mojave Air & Space Port. Kredit: Boom Supersonic.

Společnost Boom Supersonic zahájila testy na ranveji se svým prototypem nadzvukového letounu XB-1. Ten představuje platformu pro testování technologií, které využije vyvíjený dopravní letoun Overture. Společnost již získala certifikát (experimental airworthiness certificate) od amerického regulátora US FAA.

 

Díky tomuto certifikátu může prototyp XB-1 podniknout první let, při němž ho bude ovládat vedoucí testovací pilot společnosti Boom Bill „Doc“ Shoemaker s testovacím pilotem Tristanem „Gepetto“ Brandenburgem. Prozatím trénují na simulátoru a se cvičným proudovým letounem Northrop T-38 Talon, který bude hrát roli doprovodného letounu při letových testech prototypu XB-1.

 

Prototyp má trup z uhlíkového kompozitu a titanu. Je vybavený upraveným delta křídlem s rozpětím 5,2 m. Jeho pohon zajišťují tři tryskové motory General Electric J85, které spalují palivo Sustainable Aviation Fuel (SAF). Mohou udělit prototypu rychlost až Mach 1,7.

##seznam_reklama##

 

Jak říká „Doc“ Shoemaker, prototyp X,B-1 má pevně našlápnuto k prvnímu letu, který se uskuteční v prostoru Mojave Air & Space Port. Tam se již odehrálo více než 50 prvních letů rozmanitých letounů a řada dalších významných leteckých událostí. Shoemaker je přesvědčen, že díky úsilí mnoha inženýrů, pilotů a dalších odborníků dojde k renesanci nadzvukových dopravních letů. Těšíte se na překonání zvukové bariéry?

 

Video: XB-1 Taxi Testing: August 23, 2023

 

Literatura

New Atlas 28. 8. 2023.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:31.08.2023