Umělé inteligence přicházejí a svět se mění před očima. Dnes můžeme jen hádat, jak se otisknou v rozmanitých aspektech každodenního života, ale můžeme si být jistí, že to budou pořádné změny. Nervozita je cítit i v umění a popkultuře. Jejich blyštivé pozlátko nepochybně zasáhne nejnovější výzkum, který má se svými kolegy na svědomí Paul Zak z americké Claremont Graduate University v Kalifornii.
Sehnali 33 dobrovolníků, kterým pustili 24 songů a vyzpovídali je ohledně demografických charakteristik a hudebních preferencí. Zároveň použili standardní senzory a u dobrovolníků měřili neurofyziologické reakce na pouštěnou hudbu.
Takto získaná data zpracovaly algoritmy strojového učení a předpověděly, které písně se stanou hity, s přesností na 97 procent. Dosavadní postupy, které rovněž využívají umělé inteligence, ale nikoliv neurofyziologická měření, přitom mívají úspěšnost kolem 50 procent.
Zak si pochvaluje, že je fascinující, jak neurální aktivita u 33 dobrovolníků dokáže předpovědět úspěch songu u milionů posluchačů. Takovou přesnost jsme v tomto směru podle Zaka ještě neviděli. Badatelé zároveň přiznávají, že jejich výzkum byl dost skromný a má svá omezení, co do počtu songů, účastníků i jejich diverzity.
Jde o přístup, jemuž se říká „neuroforecasting,“ čili neuropredikce. Nejprve se prozkoumá neurální aktivita v souvislosti se zkoumaným jevem u malé skupiny osob a odborníci na základě získaných dat vytvoří předpověď pro celou populaci, aniž by bylo nutné sledovat mozky u velkého počtu lidí.
Pro takové předpovědi lze využít různé statistické postupy. Zakův tým jich prověřil několik. Zjistili, že například lineární statistický model přináší předpověď s úspěšností 69 procent. Jak nejlepší se ukázalo použití strojového učení na celý soubor dat, s nímž dosáhli zmíněnou výjimečnou úspěšnost 97 procent.
##seznam_reklama##
Badatelé předpovídají, že v dohledné budoucnosti se mohou objevit jednoduchá nositelná zařízení, která budou zjišťovat, jaký má dotyčný uživatel vkus – a příslušné aplikace mu pak budou servírovat hudbu přímo na tělo. Stejný postup pak zřejmě bude možné použít i pro další oddechové věci typu filmů nebo televizních pořadů, a možná i pro poněkud problematičtější záležitosti, jako by mohly být politické reklamy nebo třeba zpravodajství šité na míru.
Video: How To Create Amazing Experiences, with Paul Zak
Literatura