Společnost Dawn Aerospace je dalším ze startupu kosmických technologií, který má novozélandské kořeny. V roce 2021 proběhly médii zprávy o tom, že jejich suborbitální kosmoplán Mk-II Aurora absolvoval první letové testy. V tomto případě ale šlo o lety s náhradními tryskovými motory.
Vývoj kosmoplánu nedávno zaznamenal významný průlom, když stroj Mk-II Aurora vzlétl s opravdovým raketovým pohonem. Mk-II Aurora je opětovně použitelný bezpilotní technologický demonstrátor, který slouží k testování technologií pro připravovaný letoun Mk-III.
Mělo by jít o stroj, který bude vzlétat a přistávat jako konvenční letouny, tedy s využitím tradičních ranvejí. Při orbitálním letu úveze náklad o váze až 250 kg, jako například satelity, které dostane do vesmíru.
Když kosmoplán vyletí do výšky 100 kilometrů, vypustí náklad na požadovanou oběžnou dráhu pomocí raketového stupně na jedno použití. Mk-III by rovněž měl zvládnout až 1 tunu nákladu vědeckého vybavení na suborbitálním letu.
Kosmoplán Mk-II Aurora uskutečnil celkem 3 zkušební lety s raketovým motorem. Odehrály se v novozélandském testovacím zařízení Glentanner Aerodrome, ve dnech 29., 30. a 31. března. Během těchto letů dosáhl kosmoplán výšky přes 1 800 metrů a rychlosti kolem 315 kilometrů za hodinu.
Uvedené čísla jsou vlastně dost podobná jako u předchozích testovacích letů s provizorním tryskovým pohonem. Podle představitelů Dawn Aerospace byly nové letové testy zaměřené především na prověření klíčových systémů kosmoplánu, nikoliv na sbírání rekordů. Ve skutečnosti Dawn Aerospace hodlají postupně zvyšovat jak rychlost, tak i dosaženou výšku kosmoplánu.
##seznam_reklama##
Jak doufá šef společnosti Dawn Aerospace Stefan Powell, před nasazením modelu Mk-III by stroj Mk-II měl operovat jako podobně jako komerční tryskový letoun a vozit platící zákazníky dvakrát denně.
Video: Rocket-Powered Flight Achieved from Dawn's Mk-II Aurora Spaceplane
Literatura