Výrobce luxusních automobilů a motorů Rolls-Royce, momentálně jako součást nadnárodní společnosti Rolls-Royce Holdings, je dnes druhým největším výrobcem pohonných jednotek pro letadla na světě, hned po amerických General Electric. V současnosti se spolu s dalšími významnými hráči blíží k éře bezemisního letectví.
Nedávno dosáhli významného milníku, když úspěšně otestovali moderní letecký turbovrtulový motor, který je upravený na vodíkový pohon. Zmíněný test by pozemní a odehrál se na zkušební letecké základně britského ministerstva obrany Boscombe Down. Klíčovou roli sehrál turbovrtulový motor Rolls-Royce AE 2100-A ve vodíkové úpravě. Test byl výsledkem spolupráce Rolls-Royce a britského nízkonákladového leteckého dopravce easyJet, který rovněž pokukuje po bezemisním provozu.
Pro easyJet to znamená vývoj elektrického letounu s bateriemi na krátké linky, vývoj hybridního leteckého palivového systému a nejnověji významné investice do vodíkového programu Rolls-Royce.
Cílem tohoto programu je vyvinout praktický letecký motor na vodík. Tuto ambici přitom sdílejí s dalšími giganty leteckého průmyslu, jako je například Airbus.
Motor poháněný vodíkem je jedna věc. Dalším významným dílkem vodíkové skládačky je ale původ vodíku. V současné době se vodík vyrábí především termickým rozkladem metanu ze zemního plynu a dalšími postupy, které zrovna nejsou ukázkově bezemisní. Spíše naopak. Vodíková energetika budoucnosti by měla být založená na „zeleném“ vodíku, který bude pocházet z obnovitelných zdrojů. Rolls-Royce se toho drželi i při zmíněném testu. Vodík pro vodíkový pohon vznikl díky větrné a přílivové elektřině z elektráren na Orknejích.
##seznam_reklama##
Rolls-Ryoce a easyJet už připravují druhé kolo pozemních testů. Tentokrát půjde o vodíkovou variantu turbodmychadlového motoru Rolls-Royce Pearl 15. Výhledově přijdou na řadu testy motoru poháněného vodíkem během letu.
Literatura