O.S.E.L. - Turecký tryskový bojový dron Kızılelma testuje pojíždění na ranveji
 Turecký tryskový bojový dron Kızılelma testuje pojíždění na ranveji
Baykar intenzivně vyvíjí tryskový stíhací dron, který je nadzvukový, stealth a může operovat z menších letadlových lodí. Pro Turecko by to mohlo být řešení problému s bojovými letouny, jemuž čelí po vyřazení z programu F-35 Joint Strike Fighter. Otázkou je, jak kvalitní umělou inteligenci bude mít turecký autonomní tryskáč k dispozici.

Kızılelma seshora. Kredit: Baykar.
Kızılelma seshora. Kredit: Baykar.

Turecká společnost Baykar intenzivně vyvíjí tryskový nadzvukový bojový dron Bayraktar Kızılelma. Vznikl v rámci projektu MIUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi, čili Bojový bezpilotní letecký systém). Podle šéfa společnosti Selçuka Bayraktara by dron Kızılelma měl vzlétnout v roce 2023 a vyplnit tím 12 let starý sen společnost Baykar o tryskovém bojovém dronu.

 

Kızılelma na ranveji. Kredit: Baykar.
Kızılelma na ranveji. Kredit: Baykar.

Baykar nedávno zahájil s dronem Kızılelma pozemní testy na ranveji, na letecké základně Akıncı Flight Training and Test Center v severozápadním Turecku. Snímky a videa pořízené během testů představují tento unikátní dron v doposud největších detailech. Podle dostupných informací se zdá, že by dron Kızılelma měl plnit více různých rolí při operacích ve vzduchu. Rovněž by měl být určeným k operacím z letadlových lodí. Díky schopnosti krátkého startu a přistání mu bude stačit letadlová loď s krátkou dráhou.

 

Kızılelma, čili turecky Červené jablko, představuje další evoluční stupeň dronů společnosti Baykar. Mezi jeho předchůdce náleží populární vrtulový bojový dron Bayraktar TB2, který sbírá bojové úspěchy proti armádám sovětského typu v Ázerbájdžánu a na Ukrajině, a také větší a novější vrtulový dron Akıncı.

 

Infografika dronu Kızılelma. Kredit: Baykar.
Infografika dronu Kızılelma. Kredit: Baykar.

Dron Kızılelma se ale od těchto předchůdců podstatně liší, už jenom svým nadzvukovým letem (pro pokročilé verze dronu), společně se stealth konstrukcí a deklarovanou schopností efektivně se účastnit vzdušných soubojů s pilotovanými letouny. Pohon stroje zajišťuje ukrajinský turbodmychadlový motor Ivčenko-Progress. Dron je postavený podle kachní koncepce, která zahrnuje vodorovné řídící plochy umístěné před křídlem. Tento přístup představuje kompromis mezi stealth konstrukcí a vysokou manévrovací schopností.

 

Pokud jde o technické parametry, dron Kızılelma by měl vydržet ve vzduchu 5 až 6 hodin. Jeho operační dosah je asi 926 kilometrů a maximální možná výška 10 670 metrů. Maximální vzletová hmotnost dronu činí 6 tun, přičemž 1,5 tuny připadá na možný náklad. Ten bude mít k dispozici i vnitřní pumovnici a bude zahrnovat různé střely vzduch-země a vzduch-vzduch, nejspíše od tureckých výrobců. Dron bude vybaven pokročilým radarem s aktivním elektronickým snímáním AESA.


##seznam_reklama##

Tento dron, pokud bude dodáván v podstatných počtech, by mohl řešit stále větší problém Turecka se stíhacími letouny, který se prohlubuje po vyřazení Turecka z programu F-35 Joint Strike Fighter. Přinejmenším zpočátku ale bude zřejmě sloužit především jako průzkumný stroj a letoun pro údery na pozemní cíle. Je otázkou, zda Turecko zvládne velmi komplikovanou konfiguraci dronu pro letecké souboje, především pokud jde o umělou inteligenci.

 

Video: Kızılelma 1

 

Video: Kızılelma 2

 

Literatura

The Drive The war zone


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:26.11.2022