O.S.E.L. - Důmyslný modernizační systém předělá dieselový motor na 90% vodíkový pohon
 Důmyslný modernizační systém předělá dieselový motor na 90% vodíkový pohon
Ve světě je ještě spousta dieselových motorů, které polykají naftu. A ještě řadu let se to nezlepší, pokud bychom čekali na úplně nové typy pohonů. Zajímavé řešení nabízí retrofitová technologie, která promění naftožrouta na převážně vodíkový pohon. Mohl by to být mezikrok na cestě k dekarbonizaci.

Modernizovaný dieselový motor. Kredit: Shawn Kook / UNSW.
Modernizovaný dieselový motor. Kredit: Shawn Kook / UNSW.

Vodík sice ještě není ani zdaleka kompletně zelený, ale přechod na vodíkovou energetiku by mohl být součástí řešení v řadě odvětví. Tým australské University of New South Wales vyvinul a již také otestoval pozoruhodný retrofitový systém, který předělá dieselové motory tak, aby je z 90 procent poháněl vodík. Toto zařízení podstatně snižuje emise uhlíku i dusíku, přičemž současně o něco zvyšuje účinnost pohonu.

 

Shawn Kook vpravo. Kredit: Shawn Kook / UNSW.
Shawn Kook vpravo. Kredit: Shawn Kook / UNSW.

Očividně nejde o zcela zelený provoz. Deset procent dieselu zůstává. Ale je to příležitost pro řadu firem a provozovatelů, aby značně snížili své emise, aniž by museli zlikvidovat své stávající vybavení, které by mohlo ještě dlouhou dobu sloužit.

 

Zmíněný retrofitový systém zachovává dieselové vstřikování. Přidává ale vstřikování vodíku přímo do válce, plus nezávislou regulaci načasování vstřikování jak u dieselového tak vodíkového systému. Výsledný pohon nevyžaduje nijak zvlášť čistý vodík. Emise oxidu uhličitého u retrofitového pohonu klesají o 85 procent, asi na 90 gramů/kWh. Podle komentátorů to představuje solidní mezikrok na cestě k dekarbonizaci, tím spíš, že tuhle modernizaci může využít bezpočet dieselových motorů, které stále ještě ve světě fungují.

Logo. Kredit: UNSW.
Logo. Kredit: UNSW.

 

Zavedení takové technologie by pochopitelně záviselo na dostupnosti velkého množství vodíku. Ten většinou moc dostupný není. Zdá se ale, že čas pracuje ve prospěch vodíku. Jeho hlavní konkurencí jsou lithiové baterie, a jak každý jistě ví, lithium je ožehavá záležitost. Stále častěji se objevují nové vodíkové technologie a vodík pozvolna zelená.

 

Výhoda australského modernizačního systému je, že bude k dispozici brzy. Měl by být na trhu během příštích dvou let. Podle tvůrců cílí především na industriální vozový park a průmyslové dieselové generátory, například v těžebním průmyslu. Ani za dva roky to nebude moc zelený vodík, ale Australané jsou realisté. Navíc věří, že když vodík pronikne k většímu počtu uživatelů, tak bude větší tlak na to, aby zelenal.

 

##seznam_reklama##

Jak potvrzuje vedoucí výzkumného týmu Shawn Kook, významné je už to, že taková modernizace je vůbec možná. S jejich zařízením je možné rychle předělat stávající špinavé dieselové motory na mnohem čistší provoz. Rozhodně je to mnohem rychlejší než čekat na kompletně nové pohonné systémy, které pro dotyčné průmyslové provozy zřejmě nebudou v komerčním měřítku k dispozici řadu let, možná více než desetiletí. Doba je přitom naléhavá a rychlá řešení mají cenu zlata.

 

Literatura

New Atlas. 13. 10. 2022.

International Journal of Hydrogen Energy online 29. 9. 2022.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:16.10.2022