O.S.E.L. - První projekt pro výrobu benzínu hydrogenací CO2 zvládl pilotní provoz
 První projekt pro výrobu benzínu hydrogenací CO2 zvládl pilotní provoz
V čínském technologickém parku Zoucheng testují zařízení pro výrobu benzínu z oxidu uhličitého a vodíku. Je to jako zabíjet dvě mouchy jednou ranou. Technologie odčerpává oxid uhličitý a zároveň nabízí cenné produkty, jako je třeba benzín. Výsledky testů jsou potěšující, vyhlídky technologie slibné.

Výroba benzínu ze „vzduchu“. Kredit: DICP.
Výroba benzínu ze „vzduchu“. Kredit: DICP.

Oxid uhličitý není jen plyn se zlými úmysly. Je to také surovina, kterou je možné využít. Oxid uhličitý lze hydrogenací přeměnit na organická paliva a chemikálie. Technologie tohoto typu přitom zabíjejí dvě mouchy jednou ranou – odčerpávají oxid uhličitý a zároveň přinášejí zajímavé produkty. Dotyčné chemické reakce jsou ale problematické. Není jednoduché je spustit a přinutit, aby bylo jejich výsledkem například zmíněné palivo.

 

V čínském technologickém parku Zoucheng ve východočínské provincii Šan-tung pracuje technologický demonstrátor pro výrobu benzínu hydrogenací oxidu uhličitého. Měl by vyrobit 1 000 tun benzínu za rok. Čína v těchto dnech ohlásila, že 4. března úspěšně zakončili pilotní provoz a testy.

 

Logo. Kredit: Dalian Institute of Chemical Physics.
Logo. Kredit: Dalian Institute of Chemical Physics.

Projekt je společným dílem institutu Dalian Institute of Chemical Physics (DICP) čínské akademie věd a společnosti Zhuhai Futian Energy Technology Co., Ltd. Design této technologie se přitom objevil v roce 2017, kdy ho publikovali čínští vědci v Nature Communications.

 

Technologický demonstrátor, Zoucheng. Kredit: DICP.
Technologický demonstrátor, Zoucheng. Kredit: DICP.

Technologický demonstrátor byl v Zouchengu vybudován v roce 2020. V říjnu 2021 proběhlo zhodnocení provozu demonstrátoru čínskou organizací CPCIF (China Petroleum and Chemical Industry Federation). Zařízení dosahuje vysoce účinné konverze oxidu uhličitého a vodíku, slušnou selektivitu této konverze ve prospěch výroby benzínu, a to vše při úsporné spotřebě surovin, tedy oxidu uhličitého a vodíku.

 

Čínský demonstrátor vyrábí „zelený“ benzín s oktanovým číslem vyšším než 90. Celý proces zároveň spotřebuje poměrně málo energie. Podle čínských odborníků tato nová technologie představuje novou platformu pro využití oxidu uhličitého jako suroviny a nabízí další strategii pro vybudování uhlíkově neutrální ekonomiky.

 

Literatura

Phys.org 7. 3. 2022.

Nature Communications 8: 15174.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:09.03.2022