Od objevu grafenu uplynulo už 15 let. Po celou tu dobu nás fascinuje. A sníme o více či méně obvyklých aplikacích tohoto podivuhodného materiálu z jediné vrstvy uspořádaných atomů uhlíku. Mnoho z těchto snů vyšumělo do ztracena. Další se ještě nepodařilo realizovat. Jsou ale odvětví, kde se grafen dere vpřed doslova před očima. V prvních letech doby grafenové, a vlastně ještě docela nedávno, by nejspíš jen málokdo tušil, že grafen uspěje mezi prvními obory … ve stavebnictví.
Nedávno jsme na OSLU psali o průniku grafenu do betonu. Jsou ale i jiné možnosti. Grafen je možné přidávat i do asfaltu a tím vylepšovat jeho vlastnosti. Ve Velkém Británii spustili unikátní projekt, první svého druhu na světě, v jehož rámci přidávají grafen do nového povrchu klíčové britské dálnice A1, která spojuje Londýn a skotskou metropoli Edinburgh.
Jak jistě každý ví, grafen nabízí výjimečnou pevnost a zároveň ohebnost. Přidávání grafenu do stavebních materiálů, jako je například asfalt, by mohlo vylepšit jejich konstrukční vlastnosti i trvanlivost. Odborníci předpokládají, že by asfalt s grafenem měl vydržet na povrchu silnice mnohem déle, což by podstatně snížilo náklady na údržbu.
V rámci zmíněného projektu dojde k odstranění stávajícího asfaltu na zhruba 5 kilometrovém úseku britské dálnice A1 v její severní části. Pak bude položena nová vrstva asfaltu, do které vmíchají grafen přímo na místě stavby.
Jak uvádí Graeme Watt z vedení britských National Highways, laboratorní zkoušky technologie dopadly úspěšně. Test grafenového asfaltu na dálnici A1, na území hrabství Northumberland, představuje světovou premiéru použití grafenu pro stavbu či opravu dálnice. Na projektu spolupracují odborníci University of Manchester, na jejíž půdě byl grafen v roce 2004 objeven. Revoluční povrch dálnice by měl být hotový letos 3. listopadu. Vědci jej pak budou pečlivě monitorovat, aby zjistili, zda a do jaké míry je grafen přínosem pro asfaltový povrch dálnice.
Literatura