Když v roce 2003 skončily nadzvukové dopravní letouny Aérospatiale-BAC Concorde 101/102, tak se létání rozdělilo na dva světy. V tom nadzvukovém od té doby létají prakticky jen vojenské stroje, zatímco civilní lety jsou omezené na podzvukové rychlosti. Teď je ale ve vzduchu cítit změna. Objevila se celá řada projektů s nadzvukovými dopravními letouny, které budou usilovat stát se životaschopnými nástupce legendárního Concorde.
Americké letectvo poskytlo 60 milionů dolarů startupu Hermeus na financování letových testů jejich hypersonického letounu Quarterhorse. Tento letoun by měl mít jak vojenské, tak i civilní využití. Quarterhorse by měl létat rychlostí Mach 5 a mít dolet 7 400 kilometrů. Pohon letounu by měl zajistit motor TBCC (Turbine-Based Combined Cycle), založený na komerčním proudovém motoru General Electric J85.
Společnost Hermeus založili bývalí zaměstnanci SpaceX, Blue Origin a Generation Orbit. V tomto desetiletí chtějí uskutečnit demonstrační let Quarterhorse, z něhož by se mohl stát nejrychlejší opětovně použitelný letoun pro běžné lety. Technické detaily zatím nejsou příliš známé. Mluví se o titanové konstrukci pro extrémně rychlý let a vysoce aerodynamickém designu s delta křídlem.
Letoun Quarterhorse by měl být prvním strojem s motorem TBCC. Tento pohon je přitom podobný pohonu slavných průzkumných Lockheed SR-71 Blackbird. Právě SR-71 drží od roku 1976 rekord jako nejrychleji letící letoun s lidskou posádkou, s rychlostí Mach 3,29.
US Air Force poslední dobou projevují zájem o hypersonické dopravní letouny. Nejde přitom jen o vojenské využití. Hypersonické letouny by se mohly stát novou generací prezidentských Air Force One, které nejen vozí hlavu státu, ale v době závažné krize slouží jako mobilní velitelství. Jak připomíná spoluzakladatel a šéf Hermeusu AJ Piplica, jejich startup těsně spolupracuje i s NASA, čímž potvrzuje, že kromě vojenských aplikací cílí i na civilní využití.
První milníkem Hermeusu na cestě komerčním hypersonickým letům by se měl stát letový test malého autonomního letounu, který je plánovaný na rok 2023. Pak by měl v roce 2025 přijít na řadu autonomní letoun střední velikosti, určený k rychlé přepravě kriticky významných zásilek a průzkumu. V roce 2029 by měl vzlétnout hypersonický komerční dopravní letoun.
Video: Hermeus Fully-Funded to Flight with $60M Air Force Partnership
Literatura